İbn Haldun Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşivi

DSpace@İHÜ, İbn Haldun Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor, araştırma verisi gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.


 

Güncel Gönderiler

Yayın
Development and validation of a Traditional Inventory of Islamic Virtues (TIIV)
(Educational Publishing Foundation-American Psychological Assoc, 2025) Keshavarzi, Hooman; Yanık, Medaim; Selman Adıyaman, Saliha Büşra; Sanders, Peter; Top, David; Khan, Fahad
This study introduces the Traditional Inventory of Islamic Virtues (TIIV), a psychometric tool developed to assess character grounded in classical Islamic virtue ethics. The TIIV builds upon the traditional Islamic virtues model (Keshavarzi et al., 2024), which provides a reorganization of al-Ījī’s 14th-century classification of virtues into five cardinal virtue: wisdom, temperance, valor, justice, and spirituality with 31 associated subvirtues. Data were collected from a diverse sample of 1,324 adults (M = 34 years, SD = 12) across 70 countries via an online survey. Using confirmatory factor analysis (CFA), two studies were conducted to evaluate the internal consistency and factor structure of the TIIV, as well as its convergent and divergent validity with the Values in Action (VIA) Inventory. The final model retained five factors with 121 items across 31 subvirtues. All five virtue domains demonstrated acceptable to excellent fit indices comparative fit index (CFI = .94–.98; root-mean-square error of approximation [RMSEA] = .05–.07) and acceptable to strong internal consistency (ω = .71–.89). Convergent validity was supported by significant correlations with 26 of 28 hypothesized VIA subscales. The TIIV appears to be a valid and reliable instrument for assessing virtues within an Islamic framework. While still in its initial stages, it offers a culturally grounded complement to existing character assessments and supports the integration of Islamic concepts in psychological research and practice.
Yayın
Edinilmiş mallara katılma rejimi ve denkleştirme
(İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025) Bayer Budak, Ayşe Nesibe; Demirbaş, Ali
Edinilmiş mallara katılma rejimi 01.01.2002 yürürlük tarihli 4721 sayılı Türk Medeni Kanunu ile eşler arasında uygulanacak yasal mal rejimi olarak kabul edilmiştir. Bu rejim, eşlerden birinin ölümü, başka bir mal rejiminin seçilmesi, boşanma, evliliğin iptali ya da mahkeme kararı ile mal ayrılığına geçilmesi hâlinde sona ermektedir. Rejimin sona ermesiyle birlikte eşler arasında malvarlığının tasfiyesine geçilmektedir. Tasfiye sürecinde katılma alacağı, değer artış payı ve denkleştirme gibi hesaplamalara dayalı hukuki mekanizmalar gündeme gelmektedir. Bu çalışmada, edinilmiş mallara katılma rejiminin temel esasları açıklandıktan sonra, özellikle tasfiye sırasında önemli bir rol oynayan denkleştirme müessesesi ayrıntılı biçimde ele alınmıştır. Türk Medeni Kanunu m. 230 uyarınca düzenlenen bu kurum, bir eşin malvarlığı grupları arasında gerçekleşen katkı ve borç ödemeleri nedeniyle ortaya çıkan değer geçişlerinin dengelenmesini amaçlamaktadır. Kişisel maldan edinilmiş mala ya da tersi yönde yapılan aktarımların tasfiye sırasında katılma alacağı hesabına hakkaniyete uygun şekilde yansıtılması denkleştirme sayesinde mümkün olmaktadır. Tez çalışmasında denkleştirmenin hukuki niteliği, hesaplama yöntemleri, klasik ve değişken denkleştirme ayrımı, elden çıkarılan malların değerlendirilmesi, faiz ve zamanaşımı konuları ile Yargıtay kararları ışığında irdelenmiştir. Denkleştirme ile değer artış payı alacağı arasındaki farklar açık biçimde ortaya konmuş, kavramların karıştırıldığı içtihatla ele alınmıştır. Bu kapsamda çalışmanın amacı, edinilmiş mallara katılma rejimi ve denkleştirme alacağı konularında, hukuki ve pratik sorunların anlaşılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır.
Yayın
Sosyal medya ve influencer paylaşımlarının sosyal öğrenme yoluyla ebeveynlerin çocuk yetiştirme anlayışlarına etkisi
(İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025) Güçlü, Selin; Bulut, Mehmet Akın
Bu araştırmanın amacı, sosyal medya ve influencer paylaşımlarının sosyal öğrenme yoluyla ebeveynlerin çocuk yetiştirme anlayışlarına olan etkisini incelemektir. Eğitim Bilimleri alanında yürütülen bu çalışmada, sosyal medya içeriklerinin ebeveyn tutumları üzerindeki yansımaları nitel bir yaklaşımla ele alınmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış ve toplam 50 ebeveynle birebir görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Sosyal öğrenmenin etkileri ile bireyler etkilendikleri kişileri gözlemleyerek kendi yaşamlarında bir takım tutum ve davranışlar sergilemektedirler. Bu tutum ve davranışlar kimi zaman kişinin yaşamına pozitif katkı sağlarken kimi zaman ise negatif etkiler göstermektedir. Elde edilen bulgulara göre, sosyal medya ve influencer paylaşımlarının ebeveynler üzerinde psikolojik bir baskı oluşturduğu, özellikle "mükemmel ebeveynlik" algısının yaygınlaştırdığı ve bunun ebeveynlerde yetersizlik, eksiklik hissi gibi olumsuz duyguları tetiklediği görülmüştür. Katılımcıların influencerlara güven duymadıkları ifade edilse de, bu tür içeriklerin bilinçdışı düzeyde etkili olduğu anlaşılmıştır. Araştırmanın sonucunda, sosyal medyanın yalnızca ebeveynleri değil, dolaylı olarak çocukları da etkilediği ortaya konmuştur. Bu bağlamda, ebeveynlerin sosyal medya kullanımında daha bilinçli olması, takip edilen içerik üreticilerinin alanında uzman kişilerden seçilmesi önerilmektedir.
Yayın
The new face of the old kingdom: Saudi Arabia's foreign policy change
(İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025) Faour, Shaymaa; Özdemir, Ömer Behram
This thesis examines Saudi Arabia's foreign policy transformation through the lens of strategic hedging, focusing on the Kingdom's response to the United States' partial withdrawal. Anchored in neorealism, the analysis contends that Saudi Arabia's foreign policy shift reflects broader structural changes in the international system, as the Kingdom seeks to balance its longstanding ties with the U.S. while engaging rising powers such as China. Though not a global power, Saudi Arabia is conceptualized as a secondary state—regionally influential yet systemically constrained—making it a typical case for hedging behavior in times of global uncertainty. Vision 2030, introduced in 2016, plays a central role in this shift by promoting economic diversification, reducing oil dependency, and enhancing geopolitical autonomy. Using a qualitative methodology, the thesis employs textual analysis of official statements, policy documents, and scholarly sources to explore the intersection between internal reform and external realignment. A key focus is Saudi Arabia's growing partnership with China, especially through the Belt and Road Initiative (BRI) and the Digital Silk Road (DSR), which align with Vision 2030's objectives in infrastructure, technology, and renewable energy. These initiatives illustrate how Chinese cooperation enhances Saudi Arabia's economic capacity while reducing reliance on U.S. support. The thesis also investigates Saudi Arabia's rapprochement with Iran, closer ties with Russia, and increased involvement in BRICS as calculated hedging strategies. These developments are interpreted not as ad hoc reactions, but as part of a coherent effort to reposition the Kingdom within an emerging multipolar world order. The findings demonstrate that Saudi Arabia's hedging behavior is both adaptive and strategic, aimed at consolidating regional influence and ensuring long-term resilience. This research contributes to the literature on strategic hedging and secondary state behavior by analyzing how states navigate hegemonic decline and multipolarity.
Yayın
Understanding changes in urban dynamics and the discussions surrounding reconstruction process in post-earthquake Antakya
(İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025) Aydın, Abdussamet; Erkilet, Alev
On February 6-7, 2023, the earthquakes centered in Kahramanmaraş caused unprecedented destruction in Antakya, significantly altering the city's social, cultural, and physical fabric. This study aims to understand the transformations in Antakya's social and cultural structure following the earthquake and to examine the extent to which the local population's expectations, desires, and concerns align with the reconstruction process. Using qualitative research methods, fieldwork was conducted, and semi-structured interviews were carried out to investigate changes in the lives of residents before and after the earthquake, as well as their perspectives on the reconstruction process. Additionally, publications by the state and relevant institutions regarding the reconstruction process were analyzed to understand the planning framework, while discussions were further expanded through social media accounts, news websites, and YouTube videos. Findings indicate that, before the earthquake, Antakya was culturally, ethnically, and demographically diverse, supported by strong solidarity networks. The local population demonstrated a deep attachment to their neighborhoods and Antakya. However, the earthquake disrupted these social bonds, leading to fractures within the community. While the state's reserved area policy and centralized reconstruction, efforts helped restore the housing stock relatively quickly and met some expectations, non-participatory planning processes, reserved area policies, and uniform housing developments generated discontent among certain vii segments of the population. Issues such as loss of belonging, alienation, replacing use value with exchange value, the erasure of neighborhood boundaries, and uncertainties regarding property rights have been observed. In conclusion, while reconstruction efforts have accelerated the return to normalcy in Antakya, the "normal" being re- established appears to be a somewhat alienated reality for the local population.