İbn Haldun Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşivi

DSpace@İHÜ, İbn Haldun Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor, araştırma verisi gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.


 

Güncel Gönderiler

Yayın
[Book Review]: "Rivayet Tefsiri Geleneğinin Dönüşümü"
(Akademik Perspektif Derneği, 2025) Ur Rehman, Faizan
Bu yazı, Saliha Türcan’ın Rivayet Tefsiri Geleneğinin Dönüşümü adlı eserini yapısal, içeriksel ve yöntemsel açılardan eleştirel bir bakışla değerlendirmektedir. Çalışma, İbn Kesîr’in tefsir anlayışını önceki dönem müfessirleriyle karşılaştırarak rivayet tefsiri geleneğindeki dönüşümü ortaya koymayı amaçlamakta ve bu yönüyle literatüre önemli bir katkı sunmaktadır. Ancak eserde, kitabın merkezî meselesi olan dönüşüm tartışmasının sınırlı bir bölüme sıkıştırılması, tekrar eden bilgilerle metnin hacminin gereğinden fazla genişletilmesi, karşılaştırmalı yöntemin İbn Kesîr sonrası dönem için dar tutulması gibi yapısal ve yöntemsel sorunlar dikkat çekmektedir. Ayrıca dilin zaman zaman ağırlaşması, cümlelerin uzaması ve tezden kitaba dönüşüm sürecine dair açıklamaların eksikliği de okuyucunun anlamlandırma sürecini zorlaştırmaktadır. Tüm bu eleştirilere rağmen eser, rivayet tefsiri geleneğini bütüncül bir bakışla ele alması ve İbn Kesîr’in bu gelenek içerisindeki yerini netleştirmesi bakımından değerli bir kaynak olarak öne çıkmaktadır.
Yayın
The effect of innovation on C02 emission in emerging markets
(İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025) Bague, Ibrahim Mohammed; Şahin, Merve
The research sought to investigate the effect innovation has on C02 emission in emerging markets. The study examined the relationship between innovation and C02 emissions in emerging markets and examined the presence of innovation Environmental Kuznets Curve (EKC). The research design employed in the study was an explanatory and quantitative study. The research considered the emerging markets as classified by the S&P Dow Jones indices. There are a total of 23 emerging markets according to this index. The sample of 15 countries were used for the study due to data availability. This research mainly used secondary data from the World Development Indicators (WDI) database respective to each of the 15 countries. The study used a panel data to estimate the model, which comprises of time series and cross-sectional data to deal with variations across countries and over time. The empirical relations were analysed using the fixed effects model. The study found that the relationship between innovation and C02 emission yielded a negative result which implies that advancement in innovation leads to a reduction in C02 emission. After squaring innovation to establish the presence of innovation Environmental Kuznets Curve, the results shows that investment in innovation does not lead to an inverted "U" shaped curve, thus it leads to a reduction in emissions however after a certain threshold, further investments may result in diminishing returns.
Yayın
Tasarruf finansman sözleşmesinden doğan uyuşmazlıkların tahkim ve diğer alternatif uyuşmazlık çözüm yöntemleri ile çözümü (tüketici hukuku bağlamında)
(İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025) Kol, Hüseyin Yağızhan; Yeşilırmak, Ali
Bu çalışma, tasarruf finansman sözleşmesinden doğan tüketici uyuşmazlıklarının tahkim ve diğer alternatif uyuşmazlık çözüm yöntemleriyle çözümünü incelemektedir. Tasarruf finansman sistemi, uzun vadeli birikim ve konut finansmanı sağlamada önemli bir rol oynarken, bu sistemden doğan uyuşmazlıkların etkin bir şekilde çözülmesi hem tüketiciler hem de finansal kuruluşlar açısından büyük önem taşımaktadır. Türkiye'de tüketici uyuşmazlıklarında mevcut çözüm yolları, tüketici hakem heyetler, dava şartı arabuluculuk ve mahkemeye başvuru süreçleri ile sınırlıdır. Ancak, bu mekanizmalarda taraf iradesi ön planda değildir. Bu çalışmanın amacı, Türkiye'deki çözüm yollarının yeterliliğini sorgulamak ve bu alanda daha etkin çözüm mekanizmaları geliştirilmesi için alternatif uyuşmazlık çözüm yöntemlerinin uygulanabilirliğini incelemektir. Ayrıca, bu araştırma, diğer ülkelerdeki, özellikle tüketici finansmanından doğan uyuşmazlıkların, çözüm yöntemleri hakkındaki benzer düzenlemeleri de inceleyerek Türkiye'deki çözüm mekanizmalarının geliştirilmesi için öneriler sunmaktadır. Çalışma kapsamında, tüketici uyuşmazlıklarının tahkime elverişliliği konusu, Almanya, İsviçre, Birleşik Krallık, Amerika Birleşik Devletleri ve Avrupa Birliği Hukuku ile karşılaştırmalı olarak ele alınmıştır. Türkiye'de mevcut Yargıtay'ın görüşü, tüketici uyuşmazlıklarının tahkime elverişli olmadığı yönünde olsa da diğer ülkelerde tüketici dostu tahkim uygulamaları geliştirilmiştir. Örneğin, Almanya'da tüketici uyuşmazlıklarına ilişkin tahkim sözleşmesi ayrı bir belgede düzenlenmelidir. İsviçre'de ise tüketici uyuşmazlıklarına ilişkin tahkim sözleşmesi ancak ihtilaf ortaya çıktıktan sonra akdedilebilirken, Birleşik Krallık'ta belirli parasal sınırların altındaki tahkim sözleşmeleri, "haksız şart" olarak değerlendirilmektedir. Amerika'da ise tahkim uygulaması federal eyaletlerde ufak nüans farklılıkları göstermekte, fakat yaygın olarak uygulanmaktadır. Ayrıca çalışmada, Türkiye'de tüketici uyuşmazlıklarında sektör bazlı alternatif uyuşmazlık çözüm mekanizmalarının geliştirilmesi önerilmiştir. Bu bağlamda, gerekli hukuki altyapının sağlanması halinde, tasarruf finansman sektörüne özgü, tasarruf finansman şirketlerinin bünyesinde bulunduğu meslek kuruluşu ile bir tahkim merkezi anlaşma yapabilir ve merkez bünyesinde seri tahkim kurallarının uygulanacağı bir hakem müessesi kurulabilir. Önerilen model hem tüketici haklarını koruyacak hem de finansal uyuşmazlıkların daha hızlı ve düşük maliyetle çözülmesini sağlayacaktır.
Yayın
Muṣliḥ al-Dīn Lārī (d. 979 /1572) "an intellectual of three empires"
(İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025) Saeedi, Nilab; Yılmaz, Mehmet Şakir
This thesis examines the intellectual legacy of the sixteenth-century polymath Muṣliḥ al-dīn Lārī (d. 1572), focusing on his historical work Mir'atu'l-Advār wa Mirḳātu'l-Aḫbār (The Mirror of Epochs and the Staircase of Historical Reports). Though better known for his contributions to philosophy, theology, mathematics, and astronomy, Lārī's historical work has received little academic attention. Written in his later years, it reflects his educational background, worldview, and intellectual vision. The study explores Lārī's perspective by analyzing his writings on the Safavid, Timurid, and Ottoman empires, contributing to Persian historiography, particularly the transition from Timurid to Safavid rule. Positioning him within the Persian historiographical tradition, it argues that he was a key figure in this intellectual framework. It also examines his decision to write a universal history for Sultan Selim II and the interplay between literature and history in his work. This thesis critically evaluates Lārī's historiographical approach, highlighting its lasting influence. While his historical role may seem secondary to his philosophical pursuits, his work preserves and transmits knowledge, shedding light on Persian literary traditions in Ottoman historiography.
Yayın
A comparison of Ottoman and Chinese students sent abroad for modern education
(İbn Haldun Üniversitesi, Medeniyetler İttifakı Enstitüsü, 2024) Terzi, Zehra Nur; Asil, Ercüment; An, Elvida Ünal
From a comparative perspective, this thesis examines the dispatch of students from the Ottoman and Qing empires to the West in the 19th century as part of their efforts to modernize by acquiring scientific and military knowledge. The students were generally sent to Western countries to receive engineering, medicine, and military sciences education. The experience of studying abroad provided these students with important opportunities for both knowledge acquisition and cultural interaction. In this context, the thesis specifically explores the students' lives abroad, the challenges they faced, and the education they received. Additionally, the thesis focuses on how these students were employed upon their return, their contributions to modernization efforts, and the roles they played in the development of their countries. By analyzing factors such as the students' ages, social statuses, the countries where they studied, and the difficulties they encountered upon their return, the thesis highlights the similarities and differences between the two empires in this process, while also evaluating the local reflections of 19th-century global transformations and the developments in the field of education.