İbn Haldun Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşivi
DSpace@İHÜ, İbn Haldun Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor, araştırma verisi gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

Güncel Gönderiler
New paradigms in artificial intelligence and language education: An examination of little language lessons
(Isres, 2025) Baştürk, Mustafa Barış
This study examines the transformative potential of artificial intelligence in language education through a descriptive analysis of the Little Language Lessons application developed by Google Labs. The research employs qualitative methods, specifically document analysis and descriptive analysis, with the application serving as the primary document for examination. The analysis reveals that the application uses artificial intelligence to overcome rote learning, instead creating contextually rich and personalized micro-lessons that establish semantic relationships between words. The findings show that AI-powered tools offer a more effective learning experience than traditional methods by personalizing the language acquisition process and potentially increasing student motivation. Various empirical studies in the field were examined to establish a connection with the topic. In this context, it is argued that artificial intelligence should be positioned not as a replacement for traditional teaching, but as a complementary resource that enriches language education.
İnanç ve bilgi: Felsefi bir tahlil
(Bursa Akademi, 2025) Açıkgenç, Alparslan; Karadaş, Cağfer; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Felsefe Bölümü
Bilgi ile inanç arasındaki ilişkiyi en güzel ifade eden açıklama şöyle olabilir: Bilgisiz inanç olmaz; inançsız da bilgi olmaz. Bu açıklama çok karşılaştığımız bir mantık çıkmazı olan kısır döngüyü dile getirmektedir. Her iki şey biri olmadan diğeri olmazsa o zaman hangisi önce gelir? Bilgisiz inanç olmazsa bilgi olması gerekir ama o da inançsız olmaz; bu durumda ne bilgi ne de inanç mümkün olabilir. Kısır döngüler soyut manada geçerlidir, yani teorik olarak geçerlidir ancak uygulamaya geçtiğimizde bilgi de vardır, inanç da. Demek ki ameli alanda yani eylem ortamında kısır döngü olmaz. xA.slında burada ifade edilen bilginin inanç olmadan olmaması ile inancın bilgi olamadan olmaması arasındaki önemli bir farktan kaynaklanmaktadır. Bu farkı göstermek için önce inancın bilgisiz olamayacağını açıklayalım…
The relationship between sleep quality and stress level in biology education students
(Universitas Tidar, 2025) Yuliani, Apreza Eka; Wijayanti, Erna; Bulut, Sefa; Eğitim Bilimleri Fakültesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü
Sleep is a fundamental physiological process essential for maintaining mental and physical health. University students, particularly those in demanding academic programs, often experience sleep disturbances that may influence their stress levels.This study aimed to determine the relationship between sleep quality and stress levels among Biology Education students at UIN Walisongo Semarang.A descriptive–analytic study with a cross-sectional design was conducted involving 36 students selected through proportional random sampling from the 2020–2022 cohorts. Sleep quality was measured using the Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI), while stress levels were assessed using the Perceived Stress Scale (PSS). Data were analyzed using the Chi-square test at a 95% confidence level (α = 0.05).The findings indicated that most respondents (97.2%) experienced poor sleep quality and moderate stress levels (86.1%). Statistical analysis showed no significant relationship between sleep quality and stress levels (χ² = 0.165, p = 0.920).Although most students experienced poor sleep quality and moderate stress, no significant association was found between these two variables. Further research with a larger and more diverse sample is recommended to confirm these findings and explore additional factors affecting students’ sleep and stress patterns.
Exploring the non-linear impacts of digital maturity on corporate sustainability: New evidence from Türkiye
(Ekonomi ve Finansal Araştırmalar Derneği, 2025) Aksoy, Mine; Yılmaz, Mustafa Kemal; Cengiz Tırpan, Esra; Özşahin, Mehtap; Coşkun, Erman; Uysal, Özgür; Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü
This study explores the impact of digital maturity on the environmental, social, and governance (ESG) performance of Turkish companies listed on Borsa Istanbul. The analysis is based on a sample of 49 non-financial firms included in the BIST 100 Index, covering the period of 2016-2022. A digital maturity index is constructed using a text mining approach to quantify the frequency of digital-related terms in the firm’s annual reports. Panel data analysis is employed to investigate the relationship between digital maturity and ESG performance. The findings indicate that digital maturity has a significant inverse U-shaped effect on social performance, an insignificant inverse Ushaped effect on environmental performance, and an insignificant U-shaped effect on corporate governance performance. The results suggest that moderate levels of digitalization enhance social performance, whereas excessive digitalization may have an adverse effect.
İmam Muhammed'in Muvatta Rivayeti'ndeki ihtilâfu'l-hadis yöntemi
(İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025) Güzel, Şeyma; Özşenel, Mehmet
Muhammed eş-Şeybânî, Muvatta ravilerinden biri olarak eserde yer alan rivayetleri aktarmanın yanı sıra, söz konusu hadisler hakkında kendi görüşünü ve çoğu zaman Kûfeli fakihlerin amele dair tercihlerini de açıklamıştır. Kendisiyle amel edilmediğini belirttiği rivayetlerin ardından ise genellikle aynı konuda delil niteliğinde başka hadisler zikretmiştir. Yapmış olduğu açıklamalar ve ziyade rivayetler sebebiyle de Şeybânî'nin Muvatta rivayeti diğer rivayetlerden önemli ölçüde farklılaşmıştır. Bu farklılığın, onun rivayetinin ihtilâfu'l-hadis bağlamında ele alınmasına imkân tanıdığı düşünülmüş ve bu tezde Şeybânî'nin Muvatta rivayetindeki ihtilâfu'l-hadis yöntemi ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu tezde İmam Muhammed'in ihtilâfu'l-hadiste kullandığı çözüm yollarının neler oldukları ve bu çözüm yollarının nasıl bir sıralamayla kullanıldığı sorularına cevap aranmaktadır. Bu doğrultuda teorik açıdan Hanefî ekolünün benimsediği nesh, tercih ve cemʿ sıralaması ve muhaddislerin cemʿ, nesh, tercih hiyerarşisi arasında Şeybânî'nin nasıl bir sisteme sahip olduğu önem arz etmektedir. Zira İmam Muhammed, Hanefî mezhebinin kurucu imamlarından biri olmakla birlikte muhaddislerin de tedrisatından geçmiş ve iki anlayışa vâkıf olmuştur. İhtilâfu'l-hadisin müstakil konularından olan tercihteki ana faktörlerin ne oldukları da tezin bir diğer temel konusunu oluşturmuştur. İki veya daha fazla hadisin muarazası neticesinde tercihte bulunmak, bir taraftaki delillerin neden amele daha uygun olduğu sorusunu da beraberinde getirmektedir. Bu bağlamda İmam Muhammed'in muaraza eden hadisler hususunda hangi faktörler sebebiyle bir taraftaki hadisleri amele tercih ettiği örnekler eşliğinde değerlendirilmiştir.






















