İbn Haldun Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşivi

DSpace@İHÜ, İbn Haldun Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor, araştırma verisi gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.


 

Güncel Gönderiler

Yayın
[Book Review]: "The Biblical trinity: Encountering the Father, Son, and Holy Spirit in scripture (kitap incelemesi)"
(Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2025) Dingyadi, Hassan Usman
The doctrine of the Trinity has remained central yet contested within Christian theology, owing to its implicit rather than explicit articulation in Scripture. Brandon D. Smith’s The Biblical Trinity: Encountering the Father, Son, and Holy Spirit in Scripture (Lexham Press, 2023) represents a contemporary attempt to recover a biblically grounded and pastorally accessible account of Trinitarian theology. This review situates Smith’s work within the broader tradition shaped by figures such as Augustine, Aquinas, Barth, and Swain, and examines its methodological commitments, theological contributions, and limitations. Smith advances four interpretive principles—Nature, Relations, Inseparable Operations, and Hypostatic Union—while employing a canonical approach that places New Testament texts in dialogue with the Old Testament to trace the progressive unveiling of the Triune God. His analysis of selected passages demonstrates clarity of exposition and a distinctive integration of theological reflection with devotional practice, framing the Trinity not as an abstract doctrine but as a summons to worship. Nevertheless, the work is marked by certain methodological constraints, including a reliance on biblical texts at the expense of historical and systematic engagement, occasional oversimplification of technical concepts, and an assumption of prior theological literacy. Despite these shortcomings, The Biblical Trinity offers a significant contribution to contemporary Trinitarian studies by rendering complex theological concepts accessible and by highlighting the practical and devotional dimensions of the doctrine. It thus provides a useful resource for students, researchers, and practitioners seeking a deeper understanding of the Trinity’s biblical foundations and theological significance.
Yayın
[Book Review]: "Restoring the sacred in psychotherapy"
(Halil EKŞİ, 2025) Sikander, Yaqeen
The aim of this paper is to review the book Applying Islamic Principles to Clinical Mental Health Care - Introducing Traditional Islamically Integrated Psychotherapy, Edited by Hooman Keshavarzi, Fahad Khan, Bilal Ali, Rania Awaad and others. The book fills a huge void by creating an integrative framework that incorporates theoretical explanations along with practical applications and interventions of Islamic psychotherapy.
Yayın
[Book Review]: "Maşalı, Münteha. Makâsıdi Düşünce Ekseninde Kadın ve Aile. Ankara: İlahiyat Yayınları, 2023, 253 sayfa. ISBN: 9786256961562"
(Kastamonu Üniversitesi, 2025) Atay, Gülenda
Ahval-i Şahsiyye kapsamında önemli bir yere sahip olan aile hukuku alanında, tikel meselelerin çözümüne yönelik pek çok eser kaleme alınmış olsa da, aile kavramının bütüncül bir yaklaşımla ele alındığı ve özellikle kadının hak ve yükümlülüklerinin makâsıdi bir perspektifle değerlendirildiği çalışmalara duyulan ihtiyaç hâlâ devam etmektedir. Bu eksiklik, alandaki literatürün derinleşmesini engellediği gibi, aile hukukunun temel amaçlarını merkeze alan kapsamlı analizlerin yeterince geliştirilmemesine de yol açmaktadır. Oysa bu tür eserler, yaşadığımız çağda aile hukuku meselelerinin çözümü noktasında oluşan şüpheleri aydınlatmayı, fıkıh müktesebatına yöneltilen menfi eleştirileri bertaraf etmeyi ve zihinlere takılan soruları doyurucu bir şekilde cevaplamayı büyük ölçüde kolaylaştırmaktadır. “Makâsıdi Düşünce Ekseninde Kadın ve Aile” adlı eser, kadın ve aile hukukunun temel hususiyetlerini makâsıdi düşünce ekseninde incelemek için yazılmış olup, fukahanın aile ve kadınla ilgili konuları makâsıdü’ş-şerîa çerçevesinde nasıl ele aldığını göstermeyi ve fıkhî düşünce bağlamında kadının konumuna dair bir bakış açısı oluşturmayı amaçlamaktadır.
Yayın
An autoethnographic inquiry into a teacher educator's transnational identity formation: A transnational ecological perspective
(Routledge, 2025) Kamali, Jaber; Rektörlük, Yabancı Diller Okulu
The present study aims to explore the author’s identity formation as an Iranian transnational teacher educator (TE) over two years of residence in Istanbul, Türkiye. Data were collected from 12 critical autoethnographic narratives (CANs) written by the author in the given period. The data analysis was conducted using the transnational ecological framework in which three layers emerged: microtransnational, meso-transnational, and macro-transnational. The results revealed that his identity construction was influenced by different factors in three levels of the transnational ecological framework. The results of this study can motivate transnational TEs to identify commonalities with the concepts explored in this study and record their lived experiences as a tool for reflection. There are also implications for transnational TEs’ professional development, encouraging reflection on their identity formation, and providing a model for the creation and collection of their own CANs to enhance their understanding of diverse cultural and educational contexts.
Yayın
Türkçede yazma
(Ketebe Yayınları, 2025) Doğan Hoşoğlu, Emine; Karataş, İbrahim Hakan; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Karşılaştırmalı Edebiyat Bölümü
Ana dili Türkçenin yazılı olarak etkin ve kurallarına uygun biçimde kullanımını hedefleyen yazma eğitimi, ana dili sevgisi ve farkındalığının yerleşmesiyle yakından ilintilidir. Bu nedenle yazma eğitiminin küçük yaşlardan başlayarak titizlikle yönetilmesi, başarısında önemli rol oynar. Bu bölümde, Türkçede yazı türleri, ana dili olarak Türkçe kullananlara yönelik yazma eğitiminin farklı düzeylere göre amaç, yöntem ve teknikleri, geleneksel ve yeni nesil öğretim araçları, ölçme-değerlendirmede temel prensipler, yazma becerisinin dinleme, konuşma ve okuma becerileri ile ilişkisi ve örnek öğrenme yaşantıları konu edilmektedir.