Öcal, HakkıFerdjani, Roumaissa2023-03-022023-03-0220212021Ferdjani, R. (2021). Ideology and discourse in cinema: The war of images between Algeria and France. (Unpublished master’s thesis). Ibn Haldun University School of Graduate Studies, Istanbul.https://hdl.handle.net/20.500.12154/2089https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=RjZwH00oMG4iNa5Sgvlgg3UyxmcE6eYrLQZZaiJjl12qpi0Bbj6f_qZbIpQsslGTCinema, history, and politics have a dynamic relation; they are related and intertwined fields. The documentary film, in particular, is an essential historical tool for documenting the political events of countries. For instance, Algeria relied on documentary films to support the popular liberation revolution. Therefore it used cinema to represent the cause and condemn French colonialism by documenting its repression and crimes committed against a people calling for self-determination and independence. The National Liberation Front used Algerian cinema as counterpropaganda against French propaganda films. Algerian films, in turn, refuted the French allegations and decreased their credibility, which undermined its foreign policy and its image in front of the world. These two countries' films remained a witness to the intensity of the conflict and the ferocity of war between the two parties, each side trying to prove its positions and ideologies through cinema. This thesis is based on "Qualitative analysis Research" to examine and analyze the Ideology and discourse in cinema by discussing the crucial historical period in French and Algerian history. The years between 1954-1962 have witnessed brutal events, known as "The Algerian liberation war" or "The Algerian revolution," that remained for decades as a war without a name, unrecognized by the French authorities...Sinema, tarih ve siyasetin dinamik bir ilişkisi vardır; birbirleriyle ilişkili ve iç içe geçmiş alanlardır. Özellikle belgesel film, ülkelerin siyasi olaylarını belgelemek için çok önemli bir tarihsel araçtır. Örneğin Cezayir, popüler kurtuluş devrimini desteklemek için belgesel filmlere kullanılıyordu. Bu nedenle, Fransız sömürgeciliğini, kendi kaderini tayin ve bağımsızlık isteyen bir halka karşı işlediği suçları ve baskısını belgeleyerek kınamak için sinemayı kullandı. Ulusal Kurtuluş Cephesi (FLN), Cezayir sinemasını Fransız propaganda filmlerine karşı bir karşı propaganda olarak kullandı. Cezayir filmleri ise Fransızların iddialarını çürüttü ve inanılırlığını azaltarak dış politikasını ve dünya önündeki imajını baltaladı. Bu iki ülkenin filmleri, iki taraf arasındaki çatışmanın yoğunluğuna ve savaşın vahşetine tanıklık etti, her iki taraf da kendi pozisyonlarını ve ideolojilerini sinema aracılığıyla kanıtlamaya çalışıyordu. Bu tez, Fransız ve Cezayir tarihindeki önemli tarihsel dönemi tartışarak sinemadaki ideolojiyi ve söylemi incelemek ve analiz etmek için "Nitel analiz Araştırması" na dayanmaktadır. 1954-1962 arasındaki yıllar, Fransız yetkililer tarafından tanınmayan, onlarca yıldır isimsiz bir savaş olarak kalan, "Cezayir kurtuluş savaşı" veya "Cezayir devrimi" olarak bilinen acımasız olaylara tanık oldu...eninfo:eu-repo/semantics/openAccessAlgerian WarCinemaCritical DiscourseFrench ColonialismIdeologyCezayir SavaşıEleştirel SöylemFransız SömürgeciliğiİdeolojiSinemaIdeology and discourse in cinema: The war of images between Algeria and FranceSinemada ideoloji ve söylem: Cezayir ile Fransa arasındaki görüntü savaşıMaster Thesis700999