Şentürk, RecepÖzalkan, SedaMedeniyetler İttifakı Enstitüsü, Medeniyet Araştırmaları Ana Bilim Dalı2024-03-172024-03-172023Özalkan, S. (2023). Beyond the empirical and ethical divide: İbn Khaldun's multiplex philosophy of politics and education. (Unpublished doctoral's thesis). Ibn Haldun University, Alliance of Civilizations Institute, Istanbul.https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=S2eMu1TIwY_v4mYv58xArznC206ogZ0nmYzvfUdPDk7Lm-9aQobiqofnLh9EjPXghttps://hdl.handle.net/20.500.12154/2729Why is there a tension between the empirical and the ethical approaches in political and educational theory? This tension is often traced back to David Hume’s demarcation between “is” and “ought” claims. This distinction was further solidified by the principles of logical positivism, which made a clear separation between facts and values, thereby further distancing empirical from normative modes of inquiry. This philosophical stance has contributed to an indecision in the field of political theory over the last century, oscillating between empirical-positive and ethicalnormative approaches, or in other words, descriptive and prescriptive perspectives, as scholars have struggled to balance these two frameworks. There was a division of labor: empirical political theorists focused on the empirical “is” of politics, while normative political theorists concerned themselves with the ethical “ought” of politics. Empirical approaches to political theory are concerned with discovering the causal laws that explain why society is the way it is. Normative approach to political theory, on the other hand, is concerned with ethical considerations, values, and prescriptions about how societies ought to be organized and governed…Siyaset ve eğitim teorisinde neden ampirik ve etik yaklaşımlar arasında bir ayrım vardır? Birçokları için bu ayrım, David Hume’un “olan” ve “olması gereken” hakkındaki ifadeler arasında ayırım yapmasından ve mantıksal pozitivizmin gerçekleri değerlerden sert bir şekilde ayırmasından kaynaklanır. Bu da dolayısıyla ampirik ve normatif araştırma biçimleri arasındaki ayrımı vurgular. Bu felsefi ilke, siyaset teorisi alanında geçen yüzyıl boyunca kararsızlığa sebep olmuş, bilim adamları bu iki çerçeveyi dengelemeye çalışırken ampirik ve normatif, veya diğer bir deyişle betimleyici (descriptive) ve kural koyucu (prescriptive) yaklaşımlar arasında gidip gelmiştir. Bunun sonucunda bir iş bölümü ortaya çıkmıştır: ampirik siyaset teorisyenleri siyasetin “ne olduğu” üzerine odaklanırken, normatif siyaset teorisyenleri “ne olması gerektiği” ile ilgilendiler. Ampirik siyaset teorisi yaklaşımları, toplumun vakıâdaki hâlini açıklayan nedensel yasaları keşfetmeye odaklıdır. Diğer taraftan, normatif siyaset teorisi, etik düşünceleri, değerleri ve toplumların nasıl düzenlenmesi ve yönetilmesi gerektiğine dair kuralları içerir…eninfo:eu-repo/semantics/openAccessIbn KhaldunEmpiricalEthicalMultiplexityPolitical TheoryEducational TheoryPhilosophy of Scienceİbn HaldunAmpirikEtikÇoklu YapıSiyaset TeorisiEğitim TeorisiBilim FelsefesiBeyond the empirical and ethical divide: İbn Khaldun's multiplex philosophy of politics and educationAmpirik ve etik ayrımın ötesinde: İbn Haldun'un çok katmanlı siyaset ve eğitim felsefesiDoctoral Thesis838901