Uysal, Burcu
Yükleniyor...
Araştırma projeleri
Ruh sağlığı tanımına göre, kişilerin sağlıklı olmaları sadece psikopatolojinin yokluğu ile değil, aynı zamanda pozitif iyi oluşun göstergelerini de barındırmaları ile gözlemlenecek bir durumdur. Bu sebeple, psikolojik müdahale programlarının yalnızca semptom azaltmaya yönelik değil aynı zamanda psikolojik iyi oluşu arttırmaya yönelik koruyucu temaları işlemeleri önem arz etmektedir. Yaşam boyu gelişim evreleri göz önünde bulundurulduğunda ilkokul çağı, yetişkinliğe etki edecek sağlıklı psikolojik gelişimin inşaa edileceği bir dönem olarak karşımıza çıkmaktadır. Modern öncesi zamanda çocuklar, yetişkin hayatına hazırlanmak ve sağlıklı psiko-sosyal gelişimi sürdürebilmek için gerekli becerileri beraber yaşadıkları geniş ailelerinden tecrübe aktarımı ile öğrenebiliyorlarken modernleşme ile beraber küçülen ailelerde yetişen çocuklar bu tecrübe akışına evlerinde ulaşamamaya başladılar. Bu sebeple psiko-sosyal gelişimi destekleyecek bilgi birikimi kurumsal yapılardan, resmi şekilde öğrenme ihtiyacı ortaya çıkmıştır. Bu ihtiyacın en etkili ve sistematik olarak karşılaşabileceği kurumlar ise çocuklar örgün öğretime devam ettiği okullar olarak karşımıza çıkmaktadır. Okul temelli psikolojik müdahale programları incelendiğinde, bu programlara katılan öğrencilerin katılmayan öğrencilere kıyasla mutlu seviyelerinde, öz güvenlerinde, psikolojik dayanıklılıklarının, okula bağlılıklarında, öğretmen ve diğer öğrenciler ile kurdukları ilişki kalitesinde, yaşam doyumlarında ve öz yetkinlik inançlarında önemli seviyede artış olduğu tespit edilmiştir. Bu proje ile amaçlanan, ilkokul 4. sınıf öğrencilerine yönelik, kültüre duyarlı ve bilişsel gelişimlerine uygun, okul müfredatına entegre, öğrencilerin öz yetkinlik inançlarını arttıracak 10 haftalık bir müdahale programı geliştirmek ve uygulamaktır. İlk adımda programın içeriğinin geliştirilmesi için literatür taraması yapılarak mevcut bilgi birikimi derlenecektir. Derlenen bilgi birikiminin ışığında, uzman görüşleri de alınarak müdahale programının içeriği geliştirilecektir. Daha sonra geliştirilen içerik, Arnavutköy Suatlar İlkokulu 4. sınıf öğrencilerine, psikoloji alanında lisansüstü eğitimine devam eden psikologlar tarafından proje yürütücüsü akademisyenlerin yönetiminde, 8 - 12 kişilik gruplar halinde 10 hafta boyunca, her hafta düzenli olarak uygulanacaktır. Öğrenciler ile 10 haftalık programa başlamadan önce, katılımcı olacak öğrencilerin öğretmenlerine ve velilerine program hakkında bilgilendirme seminerleri düzenlenerek, müdahale programının etkisini arttırmak hedeflenmektedir. Uygulanan programın etkinliğinin test edilebilmesi için müdahale programı öncesinde, bitiminde ve takip eden 2 ay içinde öğrencilerden aynı ölçme materyalleri ile veri toplanacaktır. Buna paralel olarak, öğretmenlerden de öğrenciler hakkında gözlemlerini içeren bilgiler alınarak, öğrencilerden alınan bilgiler ile karşılaştırılacaktır. Proje sonunda katılım sağlayan öğrencilerin öz yetkinlik inançları arttırılması hedeflenerek, faydalanmaları sağlanacaktır. Ayrıca programın uygulanması sırasında ve sonrasında elde edilecek verilerin analizi ile literatüre katkı sağlanacaktır. Programın sürdürülebilirliğini sağlamak amacıyla programın nasıl yürütüleceğine dair detaylı bir kitapçık oluşturulacaktır.
Organizasyon Birimleri
İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü
Psikoloji Bölümü BSc, MA, MSc ve PhD dereceleri sunmaktadır ve bu çalışma alanları gelişmektedir. Psikoloji biliminin ele aldığı konular, beynin işlevlerinden toplumsal hareketlerin incelenmesine, çocuk gelişiminden ruhsal bozuklukların nasıl tedavi edilebileceğine kadar uzanan çok geniş bir yelpazede yer alır. Bu zenginlik, psikolojinin birçok farklı, ancak birbiriyle etkileşim içinde olan alt alanlarının bulunduğu anlamına gelmektedir.
Adı Soyadı
Burcu Uysal
İlgi Alanları
Travma, Psikolojik Sağlamlık ve İyi-Oluş, Antisosyallik, Algılanan Ayrımcılık
Kurumdaki Durumu
Aktif Personel
20 sonuçlar
Arama Sonuçları
Listeleniyor 1 - 10 / 20
Yayın Psikoterapide eÄŸitim ve standardizasyon için bir örnek : Almanya’daki psikoterapi sistemi(Association for Cognitive and Behavioral Psychotherapies, 2020) Uysal, Burcu; Ä°nsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü; Ä°nsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji BölümüAlmanya’da yasal saÄŸlık sigortası hizmetlerinin önemli bir parçası olan psikoterapiye dair tüm detayların belirlenmesi ve süreç içerisindeki düzenlemelerin oturması yaklaşık 50 yılda bugünkü halini almıştır. Sürecin baÅŸlangıcı 1967 yılında tıp doktorlarının psikoanalitik yönelimli psikoterapiyi yasal sigorta kapsamında uygulaması kabul edilebilir. Daha sonra en somut diÄŸer büyük adım 1999 yılında Psikoterapi Kanunu’nun yürürlüğe girmesiyle atılmıştır. Kanunun yürürlüğe girmesiyle ruh saÄŸlığı alanında çalışan herhangi bir uzman kendisini ‘psikoterapist’ olarak adlandıramaz. Çünkü ‘psikoterapistlik’ Almanya’da ‘doktorluk’ gibi yasal açıdan korunan bir meslek grubu haline gelmiÅŸtir. Tıp doktoru psikoterapistlerin yanısıra, psikolog psikoterapistler ve çocuk ve ergen psikoterapistleri de yasal sigorta kapsamında hizmet vermeye baÅŸlamıştır. Psikoterapi sistemine dair, psikoterapi eÄŸitiminin içeriÄŸi, mesleki uygulamadaki standartlar, psikoterapi hizmetinin kalitesini veya uygulamaya dair prosedürel süreçlerin kontrolünü saÄŸlayan mekanizmalara deÄŸinilecektir.Yayın Psychological problems and resilience among Syrian adolescents exposed to war(Elsevier, 2022) Uysal, Burcu; Yanık, Medaim; TaÅŸtekne, Feyzanur; Tüzgen, Esma; Altınışık, Esra; Acartürk, CerenThere are very few holistic studies that consider a resilience and risk-oriented approach to Syrian adolescent refugees living in Turkey, and most of these studies have been conducted with relatively small samples. Furthermore, dissociation as a universal response to childhood trauma has been neglected by researchers in the study of Syrian adolescents. Therefore, this study aimed to correct this omission by investigating the level of psychological problems (especially dissociation) and resilience with the predictors of those levels, as reported by 430 Syrian adolescents aged between 12 and 18 in Turkey. The prevalence of the participants who had higher than the cut-off value in dissociation was 47.2% and in PTSD was 61.3%. Additionally, in the proportion of medium to severe levels, 72.8% of the participants had anxiety symptoms and 51.5% had depressive symptoms. The level of resilience among the adolescents was about average with 60.7% of the participants displaying moderate to exceptionally high resilience.While the high number of traumatic experiences and use of negative religious coping methods came to the fore as predictors of psychological problems, social support from family and friends and positive religious coping methods were the common predictors for the assessment of higher resilience. The findings from this study may be of assistance to the development of preventive intervention programs for adolescent refugees in general and Syrian adolescent refugees in particular.Yayın Memleket bağı(Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar BaÅŸkanlığı (YTB), 2020) Uysal, Burcu; Uysal, Burcu; Ä°nsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji BölümüBaÄŸlarla tutunuruz hayata. Canlı cansız tüm varlıklarla baÄŸ kurma eÄŸilimindeyizdir. Bizim olan, ‘biz’ duygusunu uyandıran kiÅŸiler, eÅŸyalar, mekânlar kıymetlidir. EÅŸya ile yapılan deneylerde; örneÄŸin, maddi karşılığı 5 birim para olan vazoyu birine verip, o kiÅŸiye bir süre sonra 5 birim para ödenmesine raÄŸmen birçok kiÅŸi, deÄŸeri karşılığında vazoyu geri vermekte zorlanmıştır. Çünkü burada eÅŸyayla kurduÄŸumuz bir baÄŸ söz konusudur. ÇocukluÄŸumuzun geçtiÄŸi mahalleyi, ilk gittiÄŸimiz okulu, doÄŸduÄŸumuz hastaneyi gördüğümüzde duygulanırız. Aynı ÅŸekilde memleket olarak kabul ettiÄŸimiz, ‘bağ’ kurduÄŸumuz yer ve onunla iliÅŸkili semboller de kıymetlidir...Yayın Gebelikte algılanan eÅŸ desteÄŸi ve depresyon, anksiyete iliÅŸkisinde biliÅŸsel duygu düzenleme stratejilerinin aracı rolü(Association of Clinical Psychology Research, 2021) Uysal, Burcu; SaÄŸlam, Betül; Ä°nsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji BölümüBu çalışmanın amacı gebelik döneminde kadınlarda algılanan eÅŸ desteÄŸi ve biliÅŸsel duygu düzenleme stratejilerinin depresyon, anksiyete düzeyleri ile olan iliÅŸkisini incelemektir. Veriler elden ve çevrimiçi veri toplama yöntemleriyle toplanmıştır. Örneklemi, Türkiye’de yaÅŸayan, evli, 18-43 yaÅŸ aralığında ve 4-42. haftalarında olan 256 gebe oluÅŸturmaktadır. AraÅŸtırmada katılımcılara, sosyodemografik ve gebeliÄŸe dair bilgiler için KiÅŸisel Bilgi Formu, EÅŸ Destek ÖlçeÄŸi (EDÖ), BiliÅŸsel Duygu Düzenleme ÖlçeÄŸi (BDDÖ), Edinburgh DoÄŸum Sonrası Depresyon ÖlçeÄŸi (EDSD), Beck Anksiyete ÖlçeÄŸi (BAÖ) verilmiÅŸtir. Elde edilen verilerin analizinde betimsel istatistikler, Pearson korelasyonu ve paralel aracılık analizleri kullanılmıştır. Bulgulara göre algılanan eÅŸ desteÄŸi ile depresyon ve anksiyete arasındaki iliÅŸkilerde, biliÅŸsel duygu düzenleme stratejilerinin aracılık etkilerinin anlamlı olduÄŸu görülmüştür. Algılanan eÅŸ desteÄŸi yüksek olan gebe kadınların biliÅŸsel duygu düzenleme stratejileri aracılığı ile depresyon ve anksiyete düzeylerinin düştüğü bulunmuÅŸtur. Bulgular ışığında algılanan eÅŸ desteÄŸinin baÅŸa çıkma stratejilerini etkileyiÅŸinin gebe kadınların ruh saÄŸlığını korumada önemli bir faktör oluÅŸturduÄŸu düşünülmektedir.Yayın Postmodern darbenin kapanmayan yaraları(Ä°bn Haldun Ãœniversitesi, 2018) Avcı, Betül; Yanık, Medaim; Uysal, Burcu; KuÅŸakcı, Sümeyye; KuÅŸakcı, Sümeyye; Uysal, Burcu; Avcı Sebetci, Betül; Ä°slami Ä°limler Fakültesi, Temel Ä°slam Bilimleri Bölümü28 Åžubat postmodern darbesi, Türkiye’de Müslümanların yaÅŸadığı en travmatik olaylardan birisidir ve şüphesiz ki toplumda çok derin yaralar açtı. Kimi bu sorunları bizzat yaÅŸadı, kiminin yakınları o baskıya maruz kaldı ve sonuçta toplumun büyük bir kesimi darbeden etkilendi. Bugün Ä°bn Haldun Ãœniversitesinde öğretim üyesi olarak görev yapan çok sayıda akademisyen de yakın tarihin utanç lekesi 28 Åžubat sürecinde baskıyı yaÅŸadı ve hikâyelerini anlattı. Her bir hikâye kendi içinde çok önemli ayrıntılar barındırıyor. Ä°ÅŸte o öyküler…Yayın Transdiagnostic unified protocol on anxiety disorders(The European Association for Behavioural and Cognitive Therapies, 2023) Aydın, Ä°clal; Turkcapar, Hakan; Uysal, BurcuIntroduction: The transdiagnostic approach argues that the common features are needed to be taken into account [e.g. distress intolerance (DI), intolerance of uncertainty (IU), anxiety sensitivity (AS)] underlying emotional disorders rather than evaluating them separately since the dissection of anxiety disorders has increased with each emerging version of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM), in which the classification of anxiety disorders resulted in an increased number of intervention protocols for each disorder. That is why an increase in comorbidity among anxiety disorders is observed. This also caused an increase in comorbidity among anxiety disorders. The transdiagnostic approach offers a unified protocol (UP) for strengthening the common features, thereby both preventing the emergence of emotional disorders andor intervening in the symptom severity of emotional disorders, which can be applied to different types of emotional disorders. The main aim of this study is to develop a unified protocol. The UP will include interventions developing the levels of common transdiagnostic features (DI, IU, AS).Yayın COVID-19 sürecinde gençlere yönelik online ACT temelli baÅŸa çıkma becerilerini geliÅŸtirme atölyesi(BiliÅŸsel ve Davranışsal Psikoterapiler DerneÄŸi, 2021) Uysal, Burcu; Gülay, Sümeyra; Ä°nsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü2019 yılının sonunda Çin’de baÅŸlayan Koronavirüs pandemisi ve bu sebeple ortaya çıkan sınırlamalar her yaÅŸtan bireyi stres altına sokmuÅŸtur. Sosyal izolasyon, online eÄŸitimin getirdiÄŸi zorluklar, motivasyon eksikliÄŸi ve can sıkıntısı gençlerde kaygı ve depresyonda artışa sebep olmuÅŸ (Marques de Miranda, da Silva Athanasio, CecÃlia de Sena Oliveira ve Simoes Silva, 2020), ayrıca uykusuzluk, odaklanma güçlüğü gibi zorluklara da yol açmıştır (Golberstein, Wen ve Miller, 2020; Wang, Zhang, Zhao, Zhang ve Jiang, 2020). Bu çalışmada pandemi sürecinde Türkiye’de bilhassa belirli sınırlamalara muhatap olan 20 yaÅŸ altı gençlerde baÅŸa çıkma becerilerini arttırmaya yönelik online Kabul ve Kararlılık Terapisi (ACT) temelli atölye çalışması geliÅŸtirmek ve etkinliÄŸini pilot bir çalışma ile incelemek amaçlanmıştır.Yayın Examining the effectiveness of a group hope intervention program in Syrian refugee children: A pilot study(Taylor & Francis, 2023) Uysal, Burcu; Ataman, Aslıhan; Ä°nsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji BölümüThe purpose of this study was to investigate the effectiveness of a 6-session hope-based intervention program on the levels of hope and psychological resilience of Syrian refugee children. The pre-test post-test control group design was implemented. A total of 42 Syrian refugee students in 5th grade participated in the study. 2 × 2 mixed ANOVA, independent sample t-test, and dependent sam-ple t-test were conducted for data analysis. Mixed ANOVA revealed that the intervention group had more improvement in hope and psychological resilience scores compared to the control group. Dependent sample t-test revealed that while the hope and resili-ence scores of the intervention group were maintained, the hope scores of the control group significantly decreased. Independent sample t-test revealed a statistically significant difference between the post-test hope scores of the groups. Research findings sup-ported that hope-oriented approaches can be effective in improv-ing the resilience of Syrian refugee children in the long term.Yayın Reducing test anxiety during the COVID-19 pandemic: A comparison of the effectiveness of cognitive behavioral therapy and acceptance and commitment therapy(Sage Journals, 2023) Jordan, Timothy R.; Uysal, Burcu; Görmez, Vahdet; Karatepe, Hasan Turan; Sönmez, Dilruba; TaÅŸtekne, Feyzanur; Tepedelen, Mehmed Seyda; Ä°nsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji BölümüEducational assessments can affect students' mental health, particularly during a pandemic. Acceptance and Commitment Therapy (ACT) and Cognitive Behavioral Therapy (CBT) are widely efficacious for reducing test anxiety, as well as general anxiety and rumination. However, the effectiveness of these two therapies for students during COVID-19 is unclear. We measured the effectiveness of ACT and CBT for managing test anxiety, general anxiety, and rumination during COVID-19 for 77 students taking Türkiye's national university entrance exam, assigned to either the ACT or CBT psychoeducation programs. Both programs reduced test anxiety, general anxiety, and rumination, and showed similar levels of effectiveness. This suggests that ACT and CBT are both important for improving students' mental health during COVID-19 and either may be beneficial.Yayın Cross-cultural applicability of the Inventory of Problems–29 (IOP–29): A pre-registered German replication of Akca, Tepedelen, et al. (2023)(Routledge, 2025) Höpfner, Henrike; Uysal, Burcu; Stemmler, Mark; Akca, Ali Y. E.; Giromini, Luciano; Uysal, Burcu; Ä°nsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji BölümüAssessing the credibility of psychological problems in forensic evaluations is crucial. The Inventory of Problems–29 (IOP–29) is becoming a valuable symptom validity test (SVT) worldwide and has been validated in over 15 languages. This study evaluates the German IOP–29 and fills a gap by replicating a study of Akca, Tepedelen, et al. We analysed 384 IOP–29 protocols from 128 German-speaking adults (range = 18–87 years) under three conditions: honest, random and feigned responses (post-traumatic stress disorder, PTSD; depression; schizophrenia). Statistical analyses showed that the False Disorder Probability Score (FDS) effectively discriminated between honest and feigned responses (Hedges g = 3.90), with a sensitivity of .91 and a specificity of .95 at an FDS cut-off value of ≥.50. A new index for detecting careless or random responses also showed promising results. This study confirms the utility of the IOP–29 in the German-speaking population and supports its cross-cultural applicability.