Uysal, Burcu

Yükleniyor...
Profil fotoğrafı
E-posta Adresi ORCID Profili Scopus Profili YÖK Araştırmacı Profili Google Akademik Profili TR-Dizin Profili SOBİAD Profili Web Sitesi

Araştırma projeleri

Ruh sağlığı tanımına göre, kişilerin sağlıklı olmaları sadece psikopatolojinin yokluğu ile değil, aynı zamanda pozitif iyi oluşun göstergelerini de barındırmaları ile gözlemlenecek bir durumdur. Bu sebeple, psikolojik müdahale programlarının yalnızca semptom azaltmaya yönelik değil aynı zamanda psikolojik iyi oluşu arttırmaya yönelik koruyucu temaları işlemeleri önem arz etmektedir. Yaşam boyu gelişim evreleri göz önünde bulundurulduğunda ilkokul çağı, yetişkinliğe etki edecek sağlıklı psikolojik gelişimin inşaa edileceği bir dönem olarak karşımıza çıkmaktadır. Modern öncesi zamanda çocuklar, yetişkin hayatına hazırlanmak ve sağlıklı psiko-sosyal gelişimi sürdürebilmek için gerekli becerileri beraber yaşadıkları geniş ailelerinden tecrübe aktarımı ile öğrenebiliyorlarken modernleşme ile beraber küçülen ailelerde yetişen çocuklar bu tecrübe akışına evlerinde ulaşamamaya başladılar. Bu sebeple psiko-sosyal gelişimi destekleyecek bilgi birikimi kurumsal yapılardan, resmi şekilde öğrenme ihtiyacı ortaya çıkmıştır. Bu ihtiyacın en etkili ve sistematik olarak karşılaşabileceği kurumlar ise çocuklar örgün öğretime devam ettiği okullar olarak karşımıza çıkmaktadır. Okul temelli psikolojik müdahale programları incelendiğinde, bu programlara katılan öğrencilerin katılmayan öğrencilere kıyasla mutlu seviyelerinde, öz güvenlerinde, psikolojik dayanıklılıklarının, okula bağlılıklarında, öğretmen ve diğer öğrenciler ile kurdukları ilişki kalitesinde, yaşam doyumlarında ve öz yetkinlik inançlarında önemli seviyede artış olduğu tespit edilmiştir. Bu proje ile amaçlanan, ilkokul 4. sınıf öğrencilerine yönelik, kültüre duyarlı ve bilişsel gelişimlerine uygun, okul müfredatına entegre, öğrencilerin öz yetkinlik inançlarını arttıracak 10 haftalık bir müdahale programı geliştirmek ve uygulamaktır. İlk adımda programın içeriğinin geliştirilmesi için literatür taraması yapılarak mevcut bilgi birikimi derlenecektir. Derlenen bilgi birikiminin ışığında, uzman görüşleri de alınarak müdahale programının içeriği geliştirilecektir. Daha sonra geliştirilen içerik, Arnavutköy Suatlar İlkokulu 4. sınıf öğrencilerine, psikoloji alanında lisansüstü eğitimine devam eden psikologlar tarafından proje yürütücüsü akademisyenlerin yönetiminde, 8 - 12 kişilik gruplar halinde 10 hafta boyunca, her hafta düzenli olarak uygulanacaktır. Öğrenciler ile 10 haftalık programa başlamadan önce, katılımcı olacak öğrencilerin öğretmenlerine ve velilerine program hakkında bilgilendirme seminerleri düzenlenerek, müdahale programının etkisini arttırmak hedeflenmektedir. Uygulanan programın etkinliğinin test edilebilmesi için müdahale programı öncesinde, bitiminde ve takip eden 2 ay içinde öğrencilerden aynı ölçme materyalleri ile veri toplanacaktır. Buna paralel olarak, öğretmenlerden de öğrenciler hakkında gözlemlerini içeren bilgiler alınarak, öğrencilerden alınan bilgiler ile karşılaştırılacaktır. Proje sonunda katılım sağlayan öğrencilerin öz yetkinlik inançları arttırılması hedeflenerek, faydalanmaları sağlanacaktır. Ayrıca programın uygulanması sırasında ve sonrasında elde edilecek verilerin analizi ile literatüre katkı sağlanacaktır. Programın sürdürülebilirliğini sağlamak amacıyla programın nasıl yürütüleceğine dair detaylı bir kitapçık oluşturulacaktır.

Organizasyon Birimleri

Organizasyon Birimi
İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü
Psikoloji Bölümü BSc, MA, MSc ve PhD dereceleri sunmaktadır ve bu çalışma alanları gelişmektedir. Psikoloji biliminin ele aldığı konular, beynin işlevlerinden toplumsal hareketlerin incelenmesine, çocuk gelişiminden ruhsal bozuklukların nasıl tedavi edilebileceğine kadar uzanan çok geniş bir yelpazede yer alır. Bu zenginlik, psikolojinin birçok farklı, ancak birbiriyle etkileşim içinde olan alt alanlarının bulunduğu anlamına gelmektedir.

Adı Soyadı

Burcu Uysal

İlgi Alanları

Travma, Psikolojik Sağlamlık ve İyi-Oluş, Antisosyallik, Algılanan Ayrımcılık

Kurumdaki Durumu

Aktif Personel

Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 4 / 4
  • Yayın
    Examining the effectiveness of a group hope intervention program in Syrian refugee children: A pilot study
    (Taylor & Francis, 2023) Ataman, Aslıhan; Uysal, Burcu; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü
    The purpose of this study was to investigate the effectiveness of a 6-session hope-based intervention program on the levels of hope and psychological resilience of Syrian refugee children. The pre-test post-test control group design was implemented. A total of 42 Syrian refugee students in 5th grade participated in the study. 2 × 2 mixed ANOVA, independent sample t-test, and dependent sam-ple t-test were conducted for data analysis. Mixed ANOVA revealed that the intervention group had more improvement in hope and psychological resilience scores compared to the control group. Dependent sample t-test revealed that while the hope and resili-ence scores of the intervention group were maintained, the hope scores of the control group significantly decreased. Independent sample t-test revealed a statistically significant difference between the post-test hope scores of the groups. Research findings sup-ported that hope-oriented approaches can be effective in improv-ing the resilience of Syrian refugee children in the long term.
  • Yayın
    Videoconferencing-based cognitive behavioral therapy for youth with anxiety and depression during COVID-19 pandemic
    (SAGE, 2022) Uysal, Burcu; Morgül, Ebru; Taştekne, Feyzanur; Sönmez, Dilruba; Tepedelen, Mehmed Seyda; Gülay, Sümeyra; Görmez, Vahdet; Uysal, Burcu; Morgül, Ebru; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü
    The need for psychosocial intervention programmes to address the negative consequences of the COVID-19 pandemic and its associated lockdown restrictions on the mental health of young people is evident. Using a within subject pretest-posttest design, this study aimed to evaluate the effects of online Cognitive Behavioural Therapy (CBT)-based anxiety and depression management psychoeducation programmes on mental health and coping skills in youth ages 14–20. The Demographic Information Form, Revised Child Anxiety Depression Scale, and KidCope were administered before and after the psychoeducational programme to assess programme outcomes. The results indicate significant decreases in levels of anxiety, significant decreases in avoidance of anxiety-provoking situations and significant increases in coping skills following the online CBT Anxiety Management Psychoeducation Program. A significant decrease in depression scores was noted among the online CBT Depression Management Psychoeducation Program participants. Although these results should be interpreted cautiously due to limitations of the study (e.g., no control group, high attrition), they suggest that psychological prevention or intervention programmes may be beneficial for young people who are physically unable to go to school or who cannot interact face-to-face with social support networks.
  • Yayın
    The inventory of problems-29 is a cross‑culturally valid symptom validity test: Initial validation in a Turkish community sample
    (Springer, 2023) Akca, Ali Y. E.; Tepedelen, Mehmed Seyda; Uysal, Burcu; Uysal, Burcu; Erdodi, Laszio A.; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü
    Because the actuarial evidence base for symptom validity tests (SVTs) is developed in a specific population, it is unclear whether their clinical utility is transferable to a population with different demographic characteristics. To address this, we report here the validation study of a recently developed free-standing SVT, the Inventory of Problems-29 (IOP-29), in a Turkish community sample. We employed a mixed design with a simulation paradigm: The Turkish IOP–29 was presented to the same participants (N = 125; 53.6% female; age range: 19–53) three times in an online format, with instructions to respond honestly (HON), randomly (RND), and attempt to feign a psychiatric disorder (SIM) based on different vignettes. In the SIM condition, participants were presented with one of three scripts instructing them to feign either schizophrenia (SIM-SCZ), depression (SIM-DEP), or posttraumatic stress disorder (SIM-PTSD). As predicted, the Turkish IOP–29 is effective in discriminating between credible and noncredible presentations and equally sensitive to feigning of different psychiatric disorders: The standard cutoff (FDS ≥ .50) is uniformly sensitive (90.2% to 92.9%) and yields a specificity of 88%. Random responding produces FDS scores more similar to those of noncredible presentations, and the random responding score (RRS) has incremental validity in distinguishing random responding from feigned and honest responding. Our findings reveal that the classification accuracy of the IOP–29 is stable across administration languages, feigned clinical constructs, and geographic regions. Validation of the Turkish IOP–29 will be a valuable addition to the limited availability of SVTs in Turkish. We discuss limitations and future directions.
  • Yayın
    Reducing test anxiety during the COVID-19 pandemic: A comparison of the effectiveness of cognitive behavioral therapy and acceptance and commitment therapy
    (Sage Journals, 2023) Uysal, Burcu; Görmez, Vahdet; Karatepe, Hasan Turan; Sönmez, Dilruba; Taştekne, Feyzanur; Tepedelen, Mehmed Seyda; Jordan, Timothy R.; Uysal, Burcu; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü
    Educational assessments can affect students' mental health, particularly during a pandemic. Acceptance and Commitment Therapy (ACT) and Cognitive Behavioral Therapy (CBT) are widely efficacious for reducing test anxiety, as well as general anxiety and rumination. However, the effectiveness of these two therapies for students during COVID-19 is unclear. We measured the effectiveness of ACT and CBT for managing test anxiety, general anxiety, and rumination during COVID-19 for 77 students taking Türkiye's national university entrance exam, assigned to either the ACT or CBT psychoeducation programs. Both programs reduced test anxiety, general anxiety, and rumination, and showed similar levels of effectiveness. This suggests that ACT and CBT are both important for improving students' mental health during COVID-19 and either may be beneficial.