Google Analytics Usage Data



Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorKüçük, Hülya
dc.date.accessioned2018-12-24T13:23:58Z
dc.date.available2018-12-24T13:23:58Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationKüçük, H. (2016). Ibn Khaldun and tasawwuf (sufism): a different approach to the shaykh and other relevant concepts. İbn Haldun Çalışmaları Dergisi, 1(2), 235-252.en_US
dc.identifier.issn2651-379X
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.36657/ihcd.2016.11
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12154/571
dc.description.abstractDiscussions on whether or not a shaykh is necessary in suluk (spiritual pathway) have especially intensified in the eighth/fourteenth century, and even after Andalusian scholars had long taken care of this issue, the well-known scholar Abu Is?aq al-Shatibi (d. 790/1388) compiled a survey-like treatise on this issue by appealing to the erudition of Moroccan scholars. The Moroccan scholars include: Abu Abdullah Mu?ammad b. Ibrahim b. ‘Abbad al-Rundi (d. 792/1376) and Abu al-’Abbas A?mad b. Qasim b. ‘Abd al-Ra?man al-Kabbab (d. 778/1376). These two scholars gave their fatwa (judicial opinion) in Wanshari’s extant work Al-mi’yar almurib. Ibn Khaldun who has seen Shatibi’s Risalah put forward his views on this matter (in spite of not being a scholar of Sufism, and also not being asked of his stance). It was solely for this purpose that he had penned Shifa al-sail li tahdhib al-masail. Ibn Khaldun speaks of three kinds of Sufism in his book, and treats these three Sufistic characteristic types in relation to whether or not a shaykh is necessary.en_US
dc.description.abstractSülûkda bir şeyhin gerekli olup olmadığı yolundaki tartışmalar bilhassa VIII/XIV. asırlarda şiddetlenmiş, Endülüs alimleri uzun tartışmalardan sonra bile bu meseleyi halledemeyince, tanınmış alimlerden Ebu İshak eş-Şâtıbî (v.790/1388), mezkur konuda iki tarafın görüşlerini ihtiva eden anket mahiyetinde bir risale düzenleyerek bu konuda Fas alimlerinin bilgisine müracaat etmişti. Bunlar, Ebu Abdillah Muhammed b. İbrahim b. Abbad er-Rundî (v.792/1376) ile Ebu’l-Abbâs Ahmed b. Kasım b. Abdirrahman el-Kebbâb (v.778/1376) idiler. Bu iki âlimin verdiği fetvâ Venşerisi’nin el-Miyâru’l-Murîb adlı eserini içinde zamanımıza kadar gelmiştir. İbn Haldûn, Şâtıbî’nin Risâle’sini görmüş, kendisine sorulmadığı (ve bir tasavvufçu olmadığı) halde) bu konudaki görüşlerini açıklamıştır. O, Şifâu’s-Sâil li Tehzîbi’l-Mesâil adlı eserini sırf bu gayeyle kaleme almıştır. Mukaddime’sine göre tasavvufa karşı daha sert tenkitlerine muttali olduğumuz bu kitabında İbn Haldûn, üç çeşit tasavvuftan söz eder ve şeyhin gerekli olup olmadığı açısından bu üç çeşit tasavvufun mahiyetini ele alır.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherİbn Haldun Üniversitesien_US
dc.relation.ispartofİbn Haldun Çalışmaları Dergisien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-ShareAlike 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/us/*
dc.subjectIbn Khaldunen_US
dc.subjectSufismen_US
dc.subjectSultansen_US
dc.subjectİbn Haldunen_US
dc.subjectTasavvufen_US
dc.subjectSultanlaren_US
dc.titleIbn Khaldun and tasawwuf (sufism): a different approach to the shaykh and other relevant conceptsen_US
dc.title.alternativeİbn Haldun ve tasavvuf: şeyh ve ilgili diğer kavramlara farklı bir yaklaşımen_US
dc.typearticleen_US
dc.departmentİHÜen_US
dc.identifier.volume1en_US
dc.identifier.issue2en_US
dc.identifier.startpage235en_US
dc.identifier.endpage252en_US
dc.relation.ihupublicationcategory235en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarıen_US
dc.contributor.institutionauthorİbn Haldun Üniversitesi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess