İbn Haldun Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşivi
DSpace@İHÜ, İbn Haldun Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor, araştırma verisi gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

Güncel Gönderiler
21. yüzyıl becerilerinin öğretimi ve yenilikçi davranışların öğretmen görüşleri doğrultusunda incelenmesi
(İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024) Kayhan, Fatma Zehra; Yurdunkulu, Adem
Bu araştırmada 21. yüzyıl becerilerinin öğretimi ve yenilikçi davranışların öğretmen görüşleri doğrultusunda incelenmesi amaçlanmıştır. İstanbul ili Başakşehir ilçesinde 2023-2024 yılları arasında 4555 öğretmen arasından ilköğretim ve ortaöğretim okullarında görev yapmakta olan 374 öğretmen rastlantısal örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden genel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde bağımsız gruplar t testi ve ANOVA analizi teknikleri kullanılmıştır. Öğretmenlerin 21. yüzyıl becerileri öğretimi ve yenilikçi davranışları; cinsiyet, yaş, öğretmenlik alanı, mesleki kıdem, çalışılan okuldaki görev süresi, görev yapılan eğitim kademesi, öğrenim durumu değişkenlerine göre incelenmiştir. 21. yüzyıl becerileri öğretim ölçeğinde 10 ve yenilikçi davranış ölçeğinde 6 madde olmak üzere toplam 16 soru katılımcılara yöneltilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre cinsiyete, branşa, öğrenim durumuna ve görev yapılan kademeye göre istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar tespit edilirken yenilikçi davranış ile teknolojinin yararı, iş birliği, yenilik ve problem çözme ve 21. yüzyıl becerileri öğretimi arasında istatistiksel olarak orta düzeyde pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen veriler ışığında eğitimde kullanılmakta olan materyal ve öğretilmesi hedeflenen becerilerin gelişim göstermesi ve bu alanda yenilik sağlanabilmesi adına okulların ve öğretmenlerin yeniliklere açık şekilde bulunması ve devletçe desteklenmesi önerilmektedir.
Exploring the social-emotional learning skills of university students in digital and AI-enhanced learning environments
(İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024) Maraba, Dilara; Bulut, Mehmet Akın
The integration of digital technologies and AI has significantly influenced learning and teachings, and they have been shaping new circumstances in the educational realm. This study explores the social-emotional learning (SEL) skills and experiences of students within a foundational higher education institution whose courses are equipped with digital and AI tools. The research addresses a notable gap in the literature by investigating how using digital and AI tools shapes university students' SEL skills and, indirectly, academic successes. This qualitative research is a case study that has two primary aims: (1) to explore the SEL skills of university students and, depending on this, their academic success in digital and AI-enhanced learning environments and (2) to understand how teaching strategies that use digital and AI tools shape SEL. Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning constructed the study's theoretical framework, so students' SEL skills were investigated through self-awareness, self-management, social awareness, relationship skills, and responsible decision-making competencies. Data were collected through semi-structured interviews with twelve students and six faculty members, who were conveniently and intentionally chosen among those who already have been involved in digital and AI-enhanced learning. The study employs thematic analysis, and it was found that although there are very few negative statements, students' SEL skills and academic performance are majorly positively influenced by the use of digital and AI tools in learning and teaching environments.
Yetişkinlerin eğitim ihtiyaçlarının karşılanmasında halk eğitimin rolü: Esenler örneği
(İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024) Sert Bay, Merve; Bulut, Mehmet Akın
İnsan yaşamının her döneminde eğitimin içinde bulunur. Eğitim bazen planlı ve isteğe bağlı bazen de plansız, fark etmeksizin gerçekleşir. Türkiye'de eğitim, formal ve informal olarak ayrıldığında formal eğitim Milli Eğitime bağlı ilerleyen okul öncesi + 12 yıl zorunlu eğitim ardından yüksek öğrenim olarak devam etmektedir. İnformal eğitim ise isteğe bağlı olup formal eğitime göre daha esnek kabul edilen imkanlarla yapılmaktadır. Yetişkinlerin eğitime ihtiyaç duyması ve bu ihtiyacını lisans, yüksek lisans, doktora gibi alanlar dışında karşılamak istediğinde özel veya vakıflar aracılığıyla yapılan kurslara katılma, Halk Eğitim bünyesindeki kurslara katılma şeklinde karşılanabilmektedir. Halk Eğitim kursları resmi bir karşılığı olan çokça branşa sahip yetişkin eğitimi verilen yerlerdendir. Bu çalışma İstanbul ili Esenler İlçesinde yaşayan yetişkin bireylerin eğitime olan ihtiyaçlarının belirlenmesi ve bu ihtiyaçlarının karşılanmasında ilçede yürütülen Halk Eğitim faaliyetlerinin rolünün incelenmesi için yapılmıştır. 2023-2024 eğitim öğretim yılında yapılan araştırma için ilçede yapılan Halk Eğitim kurslarından seçkisiz olmayan örneklem olarak seçilmiş kursiyer ve eğitmenler arasından 20 kişiyle yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak görüşmeler gerçekleştirilmiş, konuya dair görüşleri alınmıştır. Verilerin toplanmasının ardından elde edilen verilere betimsel analiz yapılmıştır. Yapılan araştırmanın sonucuna göre bölgede yaşayan yetişkinler eğitim ihtiyaçları karşısında ilçenin birçok mahallesinde bulunan kurumlarda Belediye ve Halk Eğitim ortaklığıyla yürütülen kurslardan faydalanmaktadır. Katılımcıların genel görüşü kurslardan memnuniyet duyulduğuna dair olmuştur. Verilere göre beklentilerin karşılanması, kurs verimliliği, imkanlar, kurs çeşitliliği bireylerin memnuniyet sebepleri arasında yer almaktadır.
Türkiye'deki katılım yatırım fonlarının fıkhî yönetişim sistemi açısından değerlendirilmesi
(İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024) Ögüç, Burak Talha; Aybakan, Bilal
İslâm dini her konuda olduğu gibi Müslümanların finansal iş ve işlemlerinde de dinen meşru şekilde hareket etmesini gerekli kılmaktadır. İslamî açıdan meşru bir yatırım aracı olma misyonu taşıyan katılım yatırım fonlarının da bu doğrultuda tüm süreçlerini fıkhî ilkeler çerçevesinde kurgulaması gerekmektedir. Bu çalışmada, gerçekleştirilen her türlü iş ve işleme yönelik düzenleme ve denetleme faaliyeti yürüterek katılım yatırım fonlarının fıkhî yükümlülüklerini eksiksiz bir şekilde yerine getirmesinde son derece önemli bir faktör olan fıkhî yönetişim sisteminin etkinlik ve verimliliği Türkiye özelinde ele alınmaktadır. Çalışmanın temel amacı, Türkiye'deki katılım yatırım fonlarının fıkhî yönetişim sisteminde herhangi bir eksikliğin bulunup bulunmadığının değerlendirilmesi ve mevcutsa söz konusu eksikliğin giderilmesine yönelik birtakım düzeltici önerilerin sunulmasıdır. Bu çalışma, Türkiye'de katılım esaslı yatırım fonları için optimal bir fıkhî yönetişim çerçevesi çizmek suretiyle hem katılım yatırım fonu yatırımcıları tarafından gerçekleştirilen yatırımın hem de katılım yatırım fonu kurup yöneten portföy yönetim şirketlerinin tüm iş ve işlemlerinin fıkhî meşruiyetine katkı sağladığı için önem arz etmektedir.
Türkiye'de dijital gazeteciliğe dayalı medya kuruluşlarında Suriyeli sığınmacıların çerçevelenmesi
(İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024) Kadiroğlu, Hande; Karanfiloğlu, Mehmet
İletişim teknolojilerinde meydana gelen dönüşüm aşamaları geleneksel gazetecilik pratiklerinin değişime uğramasını sağlayarak dijital gazeteciliğin gelişimine zemin hazırlamıştır. Gazetecilik alanında kullanılmaya başlanan dijital teknolojiler haberin üretim, dağıtım ve tüketim süreçlerinde köklü değişimleri beraberinde getirmiştir. Dijital mecraların yapısının geniş bir yelpazede çeşitlilik sunması haber akışının ve tüketiminin daha önce hiç olmadığı kadar hızlı ve yoğun bir düzeyde ilerlemesini sağlayarak bireylerin enformasyona erişimini kolaylaştırmaktadır. Her bir dijital mecranın yapısına uygun olarak hazırlanan haber içerikleri hem üretim hem de sunum aşamasında kapsadıkları ve dışarıda bıraktıkları ile çerçevelerin oluşmasına neden olmakta ve bu haber çerçeveleri bireylerin durum ve olayları anlamlandırmasına etki etmektedir. Bu bağlamda Türkiye'de öne çıkan gündem konularından biri olan Suriyeli sığınmacılar ile ilgili haberler ve bu haberlerde sığınmacılar için kullanılan temsil ve çerçeveleme biçimleri toplumun sığınmacılara ilişkin algısını şekillendirmede etkili olmaktadır. Çalışmada, Suriye'de iç savaş sonucu ortaya çıkan ve başta Türkiye olmak üzere bölgedeki birçok ülkeyi etkileyen sığınmacı krizi sürecinde Suriyeli sığınmacıların Türkiye'de dijital gazeteciliğe dayalı medya kuruluşlarında nasıl çerçevelendiği ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu kapsamda çalışmanın ilk bölümünde giriş, ikinci bölümde haberde çerçeveleme yöntemleri, üçüncü bölümde dijital gazetecilik pratiklerinin gelişimi, dördüncü bölümde Suriye savaşının tarihsel arka planı, beşinci bölümde de araştırma çalışması yer almaktadır. ''Medya kuruluşları Suriyeli sığınmacıların haberlerde çerçevelenmesinde nesnel bir bakış açısı ve tutarlı bir haber yazım diline sahip midir?'' sorusu araştırmanın temelini oluşturmaktadır. Çalışmada Hürriyet ve Sözcü haber sitelerinde belirlenen tarihler arasında yer alan Suriyeli sığınmacılara ilişkin haberler ele alınmıştır. Elde edilen bulgular Robert Entman'ın çerçeveleme analizi yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Sonuç olarak, Suriyeli sığınmacıların çerçevelenmesinde kullanılan haber dilinin nesnel bir yaklaşımdan uzak olarak haber içeriğinin konusu ve haber sitelerinin siyasal yaklaşımları kapsamında şekillendirildiği görülmektedir.






















