İbn Haldun Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşivi
DSpace@İHÜ, İbn Haldun Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor, araştırma verisi gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

Güncel Gönderiler
Gönüllü sade yaşam tarzı ve dindarlık ilişkisi
(İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023) Şahin Sıkander, Kadriye; Kaplan, Hasan
Temeli sanayi devrimine kadar uzanan ve 20. yüzyılın başlarından itibaren zirveye ulaşan materyalizm, tüketimi bir kültür haline getirmiştir. Mutluluk, huzur gibi kavramlarla ilişkilendirilen tüketim, zamanla ihtiyaçları karşılamak değil, bizzat ihtiyacın kendisi olarak kabul görmeye başlamıştır. İnsanların endüstrinin gelişmiş olduğu şehirlere yerleşmeye başlaması, “Tüketim Toplumu” olarak adlandırılan ve üretimden ziyade tüketime ağırlık veren bir toplum türünün ortaya çıkmasını sağlamıştır (Baudrillard, 1998). Ancak yapılan araştırmalar bazı insanların artık tüketim ile mutlu olmadığını, daha derin ve anlamlı ilişkilere yöneldiklerini ortaya koymaktadır. İlk olarak 1936’da Richard Gregg tarafından “Hedefe odaklanma, içten ve dürüst, sade ve samimi bir hayat felsefesi, ayrıca yaşamın ana amacı ile ilgisi olmayan birçok mülkün karmaşasından kaçınma” (Gregg, 1936) olarak tanımlanan gönüllü sadelik, bir yaşam tarzı olarak bireyin maddi olan ile ilişkisini gönüllü olarak kısıtlı hale getirip daha çok anlama, hayatlarına değer katan şeylere yönelmesidir. Dindarlık, bireylerin davranışlarını şekillendirmede önde gelen motivasyon kaynaklarındandır…
İmam hatip lisesi kelâm ders kitapları üzerine bir değerlendirme
(İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023) Yamaç, Hamide; Süruri, Ahmet
Kelâm ilminin Türkiye'de geldiği noktayı anlayabilmek için ülkedeki kelâm derslerini ve kelâm kitaplarını incelemek büyük önem taşır. Bu tez, kelâm öğretiminin bir kısmının yapıldığı İmam Hatip liselerindeki kelâm ders kitaplarını mevzu edinmekte, bu kitapların içeriğini kelâm ilmi açısından değerlendirmeyi ve bir durum tespiti yapmayı amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda, öncelikle İmam Hatip liselerinin tarihiyle ilgili bilgi verilecek, ardından İmam Hatiplerin kuruluşundan bu yana kullanılan kelâm ders kitapları muhteva açısından ele alınacaktır. Ulaşılan on iki ders kitabı ve üç yardımcı kitap içerik açısından karşılaştırılacak ve zaman içindeki konusal değişimler gösterilmeye çalışılacaktır.
What happens to DID clients after an earthquake: A case series
(Elsevier, 2025) Uysal, Burcu; Tepedelen, Mehmed Seyda; Kablama Yardım, Zeynep Züleyha; Akyüz, Elif; Bircan, Fikriye Bilge; Cinisli, Muhammed Furkan; Yanık, Medaim; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü
On February 6, 2024, following two major earthquakes in Türkiye, over 35,000 buildings collapsed, and approximately 50,000 people lost their lives. In response, our university psychology department established a psychotherapy center in the affected region as a social responsibility project, providing services for seven months. During this period, 820 clients were reached, and dissociative identity disorder (DID) was identified in 16 of them (around 2%). The identification was made possible by a team experienced in DID, who incorporated it into routine differential diagnosis. The clients, aged 12 to 37, included 13 females. Analysis revealed that DID symptoms worsened for 11 clients after the earthquake, with increased issues such as anger and, in some cases, the emergence of new alternate identities. One child client experienced the first appearance of an alternate identity after the earthquake. These findings emphasize the necessity of monitoring DID patients after disasters and delivering treatments specifically tailored to their needs.
Türk ve İsviçre karşılaştırmalı hukukunda kripto paraların anonim şirket kuruluşunda sermaye olarak getirilmesi
(On İki Levha Yayıncılık, 2025) Göğüş, Emine
Anonim şirketlerde kurucuların şirkete sermaye koyma borçlarını farklı neviden malvarlığı unsurlarıyla nakdi veya ayni sermaye olarak ifa etmeleri mümkündür. Kripto varlıklar, günbegün daha fazla sayıda kişiye ulaşmakta, çeşitlenen platformlar yoluyla küresel etki yaratmakta ve sahip oldukları piyasa değeri yükselmektedir.
Bu çalışma, kurucuların şirkete sermaye olarak kripto para getirmeyi tercih etmeleri durumunda bu varlıkların Türk Ticaret Kanunu ve İsviçre Borçlar Kanunu hükümleri çerçevesinde şirkete getirilip getirilemeyeceği, getirilebilmesi halinde ne şekilde ve nasıl getirileceği sorularını cevaplamaktadır. Anonim şirketlere ilişkin TTK hükümleri ile İsvBK hükümleri paralel olduğundan çalışmamız Türk-İsviçre hukukları karşılaştırılarak sunulacaktır.
Phubbing in the digital age: Understanding and mitigating the impact on social interactions and relationships
(Anadolu University, 2025) Nazir, Thseen; Eğitim Bilimleri Fakültesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü
Phubbing, the act of ignoring someone in favor of engaging with a smartphone, has become a significant issue in contemporary society, affecting communication and relationships across various social contexts. This article comprehensively explores phubbing, beginning with its historical evolution and early definitions. It examines the different types of phubbing, including its occurrence in romantic relationships, workplaces, and family settings. The review systematically synthesizes a decade of literature (2014– 2024) sourced from databases such as Web of Science, Scopus, TR Dizin, and thesis repositories. Approximately 145 relevant studies were reviewed, emphasizing key subtypes of phubbing and their impact on interpersonal communication. Psychological and social predictors such as personality traits and social media addiction are analyzed, alongside major theories including Social Exchange Theory and Technological Determinism. Strategies for mitigating phubbing are also proposed, aiming to foster healthier relationships with technology and enhance face-to-face interaction.