İbn Haldun Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşivi
DSpace@İHÜ, İbn Haldun Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor, araştırma verisi gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

Güncel Gönderiler
Ebu Nasr el-Aktaʿ'ın Şerhu Muhtasari'l-Kuduri adlı eserinin tahlili -Muamelat bahisleri çerçevesinde-
(İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025) Vuran, Abdulkadir; Baydar Erkoç, Tuba
Hanefi mezhebinin temel metinlerden olan Ebü'l-Hüseyn el-Kudûrî'nin el-Muhtasar isimli eseri yazıldığı tarihten itibaren Hanefi âlimlerin teveccühüne mazhar olmuş ve hakkında sayısız çalışmalar yapılmıştır. Ebu Nasr el-Aktaʿ'ın Şerhu Muhtasari'lKudûrî isimli eseri de bu çalışmalar arasında önemli bir yere sahiptir. Ebu Nasr elAktaʿ'ın, bizzat Kudûrî'nin talebesi olması ve eserinin el-Muhtasar üzerine yazılan ilk şerh olması, eserin kıymetini arttıran bir başka husustur. Ebu Nasr el-Aktaʿ'ın bu eserini konu edinen tezimiz, beş bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümünde konunun ehemmiyeti, mahiyeti, çalışmanın kaynakları ve literatür değerlendirmesi üzerinde durulmuştur. İkinci bölümde Ebu Nasr el-Aktaʿ ve Ebü'lHüseyn el-Kudûrî'nin biyografileri verildikten sonra Muhtasaru'l-Kudûrî şerhleri arasında Ebu Nasr el-Aktaʿ'ın yeri saptanmaya çalışılmıştır. Üçüncü bölümde eserin kaynakları ve iç tasnif açısından tahliline yer verilmiştir. Dördüncü bölümünde eserin muhtevası açısından tahliline değinilmiştir. Elde ettiğimiz çıktılar, sonuç bölümünde paylaşılmıştır.
Women narratives in Hakkari between the militarist and state feminism
(İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025) Şen Zengin, Pınar; Erkilet, Alev
The study examines the politics of women's bodies as Kurdish women practice them in Hakkari. Kurdish women's security worries, the Turkish women's movement's advancement within the framework of state feminism, and their precarious position between the Turkish feminist movement and the Kurdish women's movement are all covered. From a militarist feminist standpoint, it also examines why Kurdish women are not fully represented in the Kurdish women's movement. Additionally, the study exposes the masculine dominance in women's body politics and the nationalist mentalities within the Kurdish and Turkish women's movements while also critiquing the representational aspect of jineolojî, the central claim of the Kurdish women's movement. Moreover, women's conceptions of freedom are sacrificed and reified in the face of masculine policies, as demonstrated by the interviewees' testimonies and a thorough literature review. The way that gender-discriminated women are forced into subservient and "other" roles to serve masculine political objectives is examined in the framework of militarist and state feminism. It also highlights how ideas like Kurdish fighters and village guards are used to influence the bodily performances of Kurdish women. The study's central thesis contends that feminist discussions must be recreated and that women's status in Hakkari within the so-called feminist or women's movements was created under political aims.
Development and evaluation of a digital and AI-supported self-regulated learning program
(İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025) Gazel, Zeyneb; Bulut, Mehmet Akın
This study aims to develop and evaluate a digital and AI-supported Self-Regulated Learning (SRL) program. Through interviews with students, the head of school counseling, and school managers, the study examines the program's impact on learning processes. The program, designed based on the ADDIE instructional design model, showed positive effects on increasing student motivation and enhancing self-regulation skills. However, challenges such as technology adaptation and the need for educator support were also identified. The research highlights the importance of digitalization and AI as key tools in strengthening self-regulated learning and provides insights to guide future implementations in education.
Üniversite öğrencilerinin e-ticaret sitelerinden satınalma eğiliminin ve demografik özelliklerin öğrenci memnuniyetine etkisi: Bir vakıf üniversitesi örneği
(İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025) Öndaş, Mustafa; Aksoy, Tamer
Çalışmada, Türkiye'nin önde gelen bir vakıf üniversitesi örneği üzerinden üniversite öğrencilerinin e-ticaret sitelerinden satınalma eğiliminin ve demografik özelliklerin öğrenci memnuniyeti üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Çalışmada, üniversite öğrencilerinin e-ticaret sitelerinden satınalma eğilimi ve demografik özellikleri ile öğrenci memnuniyeti arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma evreni olarak, aynı zamanda araştırma üniversitelerinden de birisi olan Türkiye'nin önde gelen bir vakıf üniversitesi seçilmiştir. Çalışmanın, e-ticaret sitesinden yapılan satınalma eğiliminin ve demografik özelliklerin öğrenci memnuniyet düzeyi üzerindeki etkisini, bir eğitim vakfı ve araştırma üniversitesi bağlamında birlikte ele alan bir çalışma olması nedeniyle önem taşıdığı ve literatüre katkı sağlayacağı değerlendirilmektedir. Metodolojik olarak, sekiz hipotez oluşturulmuştur. Araştırmanın örneklemini rastgele yöntemle seçilmiş 240 üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Uygulama, betimsel tarama modeline ve 5'li likert ölçeğine dayalı bir soru formu içeren nicel çevrimiçi (online) anket yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Toplanan veriler, SPSS-22 ile analiz edilmiştir. Çalışma, demografik özelliklerden cinsiyet, medeni durum, eğitim ve aylık gelir ile öğrenci memnuniyet düzeyi arasında anlamlı bir farkın olmadığını, buna karşın yaş ile memnuniyet düzeyi arasında anlamlı farklılık bulunduğu sonucunu ortaya koymuştur. Yaş kriteri açısından sözkonusu farklılığın özellikle 22-25 yaş grubu öğrenciler lehine olduğu bulunmuştur. Ayrıca, E-ticaret sitelerinden satınalma eğilimini yansıtan kriterlerden internette geçirilen günlük ortalama süre ve E-ticaret sitelerine bağlanılan cihaz türü ile öğrenci memnuniyet düzeyi arasında da anlamlı bir fark bulunmadığı, buna karşın E-ticaret yoluyla satınalınan ürün sayısı kriteri ile öğrenci memnuniyet düzeyi arasında farklılık olduğu, sonucuna varılmıştır. Çalışma, çeşitli açılardan seçilen örnek vakıf/araştırma üniversitesi, katılımcı sayısı, anket soruları-cevapları, uygulanan istatistiksel analiz yöntemi ve testlerle sınırlıdır. Dolayısıyla, daha genel sonuçlara ulaşmak için daha farklı ve fazla sayıda vakıf üniversitesi ile öğrencinin kapsanması önerilmiştir.
Olumlu çocukluk yaşantılarının Tanrı tasavvuru üzerine etkisi: Yetişkin bireyler üzerine nicel bir araştırma
(İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025) Akgün, Süeda; Kaplan, Hasan
Bu araştırmada, olumlu çocukluk yaşantıları ile Tanrı tasavvuru arasındaki ilişki konu edinilmiştir. Tanrı tasavvuru, din psikolojisinin temel inceleme alanlarından biri olup bireylerin çocukluk döneminde yaşadıkları deneyimlerin dinî kavrayışları ve Tanrı algıları üzerindeki rolü, bu alandaki kritik araştırma problemlerinden biri olmayı sürdürmektedir. Bu bağlamda, çalışmanın amacı, olumlu çocukluk yaşantıları ile Tanrı tasavvuru arasındaki ilişkiyi ve yönünü tespit etmektir. Bu temel amacın yanı sıra hem olumlu çocukluk yaşantıları hem de Tanrı tasavvurunun yaş, cinsiyet, eğitim durumu, meslek, çocukluk dönemindeki sosyo-ekonomik durum, kardeş sayısı, çocuklukta kiminle büyüdüğü ve din eğitimi durumu değişkenlerine göre farklılaşma olup olmadığını ortaya koymaktır. Araştırmada, nicel yöntem belirlenmiş olup, anket tekniği ile veriler toplanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu, olumlu çocukluk yaşantıları ölçeği ve Tanrı tasavvuru ölçeği kullanılmıştır. Bu araştırmanın evreni Türkiye'de ikamet eden yetişkinler olarak belirlenmiştir. Çalışmada örneklem seçiminde basit rastgele örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bu yöntem ile toplamda 315 birey örnekleme dahil edilmiştir. Toplanan veriler SPSS programında analiz edilerek iki grup arasındaki farklılıkları belirlemek için t-testi, çoklu grup analizleri için Anova testi uygulanmıştır. Ayrıca, olumlu çocukluk yaşantıları ile Tanrı algısı arasındaki ilişkinin yönü ve gücü korelasyon analiziyle değerlendirilmiştir. Çalışmanın teorik kısmında araştırmanın kavramsal çerçevesi çizilecek, çocukluk yaşantıları ve Tanrı algısı kavramları din psikolojisi perspektifinden ele alınacaktır. Pozitif çocukluk yaşantılarının Tanrı algısının oluşumundaki etkileri, din psikolojisi kuramları doğrultusunda detaylandırılacaktır. Uygulama bölümünde ise ölçeklerden elde edilen bulgular doğrultusunda olumlu çocukluk yaşantısı ile Tanrı tasavvuru arasındaki bağıntı ve sosyo-demografik değişkenlere göre farklılaşma düzeyleri analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre sosyo-demografik değişkenlerin olumlu çocukluk yaşantıları ve Tanrı tasavvuruna yönelik tutumlarda farklılaşmaya sebep olduğu ortaya çıkmıştır. Araştırmada, olumlu çocukluk yaşantıları ile Tanrı'ya yönelik olumlu duygular boyutu arasında istatistiksel açıdan anlamlı pozitif bir ilişki bulunurken; uzak/umursamaz Tanrı boyutu arasında anlamlı negatif bir ilişki saptanmıştır.






















