İbn Haldun Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşivi
DSpace@İHÜ, İbn Haldun Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor, araştırma verisi gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

Güncel Gönderiler
The nexus of video gaming experiences: The associations among basic needs in games, real-life basic needs, well-being indicators, and problematic online gaming
(AVES Ibrahim Kara, 2025) Subaşı, Mustafa; Gürkan, Emre; Karaman, Hakan; Bulut, Sefa; Osin, Evgeny N.; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü; Eğitim Bilimleri Fakültesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü
Recent research highlights the vital roles of basic needs in video gaming experiences. Both need-supportive and need-frustrating video gaming experiences have theoretical and practical implications for real-life need satisfaction and frustration, and well-being outcomes. This study aimed to adapt the Basic Needs in Games Scale into Turkish, tested the psychometric properties of “gaming in general” and “gaming in a particular game” versions of the Turkish Basic Needs in Games Scale, and investigated the associations among the Basic Needs in Games Scale, problematic online gaming, life satisfaction, meaning in life (i.e., coherence, purpose, significance), and real-life basic psychological needs. This study recruited a sample of 247 Turkishspeaking participants who played at least one video game over the past 2 weeks. The results provided evidence for the structural validity of the Turkish Basic Needs in Games Scale versions, and demonstrated good reliability for the Basic Needs in Games Scale subscales. The findings indicated that indicators of need satisfaction and frustration in games were primarily associated with their real-life counterparts and showed complex associations with life satisfaction, meaning in life, and problematic online gaming. The implications for further research on basic needs in video games are discussed.
The epistemic virtues of an Ottoman scholar: Discourses on being an ʿĀlim in the late seventeenth and eighteenth centuries
(University of Chicago Press, 2025) Asadov, Ayaz; Medeniyetler İttifakı Enstitüsü, Medeniyet Araştırmaları Ana Bilim Dalı
A recent trend in the history of knowledge is the study of historical discourses on scholarly practices and ideals through the lens of epistemic virtues. Realizing the centrality of virtue language to past discussions of scholarship, historians of science and humanities have increasingly drawn on the work of virtue epistemologists to investigate what good scholarship meant in particular situations. By examining specific intellectual virtues such as objectivity, impartiality, thoroughness, and creativity, they have explored how these key characteristics of scholarly personae emerged and acquired particular meanings and why they were often contested in different contexts. However, the field has thus far tended to focus on early modern European thought and the responsibilist stream of virtue epistemology. As an endeavor to contribute to this expanding field, the article aims to highlight some aspects of late seventeenth- and eighteenth-century Ottoman intellectual debates on being a scholar by drawing primarily on four major educational texts of the period, namely, Fayḍ al-Ḥaram and Sharḥ al-Akhlāq al-ʿAḍudiyya by Müneccimbāşī (d. 1702), Tartīb al-ʿUlūm by Sāçaḳlīzāde (d. 1732), and the anonymous Kevākib-i Sebʿa. I argue that al-malaka al-ʿilmiyya, the Ottoman term for intellectual virtue, was central to discussions of scholarly ideals and will explore the possibility of interpreting it as a form of virtue reliabilism.
[Book Review]: "Psychology and Islam"
(Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, 2025) Karadeniz, Beyza Nur
Ali Ayten ve Amjad M. Hussain tarafından yazılan Psychology and Islam, İslam medeniyetinin psikolojiye katkılarını ve bu katkıların modern psikolojiyle ilişkisini ele alan bir giriş eseridir. Kitap, İslam’ın insan doğası, maneviyat ve ruh sağlığı üzerindeki etkilerini inceleyerek, psikoloji tarihi içinde İslami bakış açısının nasıl şekillendiğini ortaya koyuyor. Antik Yunan’dan başlayarak, Orta Çağ’daki Müslüman filozoflar ve modern Batı psikolojisine kadar geniş bir perspektiften psikolojinin tarihsel gelişimini ele alıyor. Özellikle İslam dünyasında "ilmü’n-nefs" olarak bilinen disiplin üzerine bir çerçeve sunuyor. Kitap, dindarlık ve maneviyat kavramlarını bireysel ve toplumsal boyutlarıyla karşılaştırmalı bir şekilde inceliyor. Dindarlığın ruh sağlığı üzerindeki etkileri, farklı kültürel bağlamlarda olumlu ve olumsuz yönleriyle ele alınıyor; Batı ile Müslüman toplumlar arasındaki yaklaşımlar arasındaki farklar da tartışılıyor. Özellikle obsesif kompulsif bozukluk gibi ruhsal hastalıklar, dini ve kültürel bağlamlarıyla birlikte ele alınıp, Müslüman toplumlardaki ampirik çalışmalarla destekleniyor. Her bölüm sonunda yer alan "Sonuçlar ve Gelecek Çalışmalar için Yönergeler" kısmı, ele alınan konulara dair değerlendirmeler ve gelecekte yapılabilecek araştırmalar için öneriler sunuyor. Psychology and Islam, İslam psikolojisi alanında çalışmak isteyen araştırmacılar ve okuyucular için bir giriş kaynağı olarak öne çıkıyor.
[Book Review]: "Orta Çağ Avrupası’nda Katolik-Katar Çatışması; Otorite, Savaş ve Engizisyon"
(Ankara Üniversitesi, 2025) Çelebi, Ayşenur
‘’Orta Çağ Avrupası’nda Katolik-Katar Çatışması; Otorite, Savaş ve Engizisyon’’ adlı eser, Dr. Feyza Uzunoğlu tarafından kaleme alınarak, yüzyıllarca hak ettiği ilgiyi göremeyen Orta Çağ Hristiyan heresisine dair çalışmaları kapsamaktadır. Bilhassa İngiltere’nin başı çektiği ve Amerika’da da önemli çalışmaların yapılmasına mukabil, Türkiye’de de bu hususta önemli bir kaynak teşkil etmesi açısından son derece önem arz eden ve incelenmeye değer bir konu ve eser olduğu kanaatini yansıtmaktadır. Zira, bu minvalde Türkiye’de yeteri kadar çalışma yapılmadığı görülmektedir. Hristiyan heresisinin mihenk taşı olarak görülebilecek olan Katarların, Orta Çağ Katolik-Katar çatışması; otorite, savaş ve engizisyon alt başlıkları dahilinde ele alınması kıymetli görünmektedir. Dünya tarihinde devrim yüzyılı olarak adlandırılan XII. yüzyılın Güney Fransa’sında ortaya çıkan muhalif gruplar, Katolik Kilisesi tarafından bir tehdit olarak algılanmış ve heretik statüsünde değerlendirilmiştir. Siyasi, dini, ekonomik, sosyolojik ve pek çok kültürel evrim ve devrimin vuku bulmasına sebep olan bu gruplar, günümüzde var olan olguların tarihsel sürecine ışık tutmaktadır. Bu nedenle, ‘’Orta Çağ Avrupası’nda Katolik-Katar Çatışması; Otorite, Savaş ve Engizisyon’’ adlı çalışma, Türkiye’de nadiren ele alınan bir konunun detaylı araştırılması sonucu ortaya çıkarılmış kıymetli bir eserdir. Eser, giriş ve sonuç bölümleri hariç olmak üzere dört kısma ayrılmaktadır; Birinci bölüm: ‘’Teorik Çerçeve: Bourdieu Sosyolojisi’nde Anahtar Kavramlar’’ İkinci bölüm: ‘’Katarların Tarih Yazımındaki Yaklaşım Farklılıkları ve Güncel Tartışmalar Ekseninde Köken Problemi’’ Üçüncü bölüm: ‘’Retorik Tartışma’’ ve son olarak Dördüncü bölümde ise: ‘’ Şiddetin Kutsanmış Dayanakları’’ adlı mevzu ile geniş ve detaylı bir perspektiften ‘’ Orta Çağ Dönemi’nde Katolik-Katar Çatışması’’ ele alınmıştır. Bilhassa Bourdieu’nun kavramları yardımıyla konunun analiz edilmeye çalışılması ise akademik bir yaklaşım gereğince son derece önem arz etmektedir.
Fıkıhta matematiğin işlevselliği: Hârezmî'nin Kitâbu'l-Muhtasar fî Hisâbi'l-Cebr ve'l-Mukâbele eserinde ferâiz bölümünün tahlil ve değerlendirmesi
(Yalova Üniversitesi, 2023) Yılmaz, Zehra Gülsüm
[No Abstract Available]






















